سازمان سیا اعلام کرد خاشقچی به فرمان ولیعهد سعودی به قتل رسیده

روزنامه واشنگتن پست به نقل از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا CIA" نوشت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود را صادر کرده است.

واشنگتن پست نوشت که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پس از دریافت گزارش‌هایی از منابع اطلاعاتی دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

از دیگر نتایجی که سازمان سیا به آن دست یافته گفتگوی تلفنی خالد بن سلمان سفیر عربستان در واشنگتن با خاشقجی بوده است.

خالد بن سلمان در این گفتگوی تلفنی به خاشقجی برای رفتن به کنسولگری عربستان در استانبول اطمینان می‌دهد که به او آسیبی نمی‌رسد.

گفتگوی تلفنی خالد بن سلمان با خاشقجی و درخواست از او برای رفتن به کنسولگری سعودی در استانبول به درخواست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صورت گرفته است، اما هنوز واضح نیست آیا خالد بن سلمان می‌دانسته قرار است خاشقجی در کنسولگری کشته شود یا خیر.

به گزارش این شبکه، پس از انتشار این اخبار در رونامه واشنگتن پست، خالد بن سلمان سفیر عربستان در واشنگتن در پیامی توئیتری ادعای این روزنامه را رد کرد و خواستار انتشار هرگونه اطلاعات در این زمینه شد. خالد بن سلمان همچنین گفت، آخرین تماس او با خاشقجی از طریق پیامک‌های متنی و در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ بوده است.

­شبکه تلویزیونی الجزیره نیز به نقل از روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، مقامات مسئول آمریکایی به جدیدترین ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را با حادثه قتل جمال خاشقجی مرتبط می‌داند، خیلی اعتماد دارند.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) بخش‌هایی از دولت آمریکا را در جریان نتایجی قرار داد که اخیرا درباره پرونده قتل خاشقجی به آن دست یافته است.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز اعلام کرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) روز پنج شنبه رهبران کنگره آمریکا را در جریان نتایجی که اخیرا در خصوص قتل جمال خاشقجی به آن دست یافته است قرار داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که روزنامه واشنگتن پست نوشت ماهر مطرب مقام امنیتی سعودی در تماس (از داخل کنسولگری عربستان در استانبول) با سعود القحطانی مشاور ارشد محمد بن سلمان به وی اطلاع داده عملیات ترور خاشقجی کاملا اجرا شده است.