داعش در افغانستان حامی پیدا کرد

مردم مسلمان افغانستان همواره به دور از اختلافات مذهبی در کنار هم زندگی کردند که این اتحاد آنها مانع بزرگی در برابر نفوذ گروه‌های تکفیری در این کشور شده است.

باوجود تلاش گسترده گروه تروریستی داعش و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن در سالهای اخیر، این گروه تروریستی تاکنون در افغانستان در کسب حمایت مردمی ناموفق بوده است.

کشورهای عربی که از گروه تروریستی داعش در افغانستان حمایت می‌کنند با هدف ایجاد پایگاه فکری برای جریان‌های تکفیری ساز، کار تبلیغاتی را از طریق سازمان تروریستی تحت عنوان «حزب‌التحریر» در این کشور راه اندازی کرده‌اند.

سازمان تروریستی حزب التحریر با شعار خلافت جهانی اسلام، با ترویج عقاید وهابیت در بین مردم برای گروه‌های تروریستی داعش و النصره سربازگیری می‌کند.

مرکز خبرنگاری تحقیقی افغانستان موسوم به «پیک» در گزارش اخیرش نیز از گسترش فعالیت این سازمان تروریستی در شماری از ولایت‌ها از جمله بدخشان در شمال شرق افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

فعالیت این سازمان تروریستی انتقادهای گسترده مقامات افغان و شماری از علمای افغانستان را نیز برانگیخته اما با این وجود هیچ اقدامی در راستای نابودی آن صورت نگرفته است.

مولوی «حبیب‌الله حسام» رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان به مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک گفت: حزب التحریر برای داعش و جبهه النصره سربازگیری می‌کند که در اکثر ولایت‌ها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این سازمان تروریستی نه تنها برای داعش در افغانستان سربازگیری می‌کند بلکه صدها نفر از جوانان افغان را از ولایت‌های مختلف افغانستان، از طریق پاکستان به کمک جبهه النصره در سوریه فرستاده است.

 

این در حالی است که «سیف‌الله مستنیر» سخنگوی این سازمان تروریستی در واکنش به این موضوع مدعی شد که اعضای حزب‌التحریر در فعالیت‌های مسلحانه شرکت نمی‌کنند مگر در شرایطی که دفاع بر ما واجب می‌شود.

وی افزود: شماری از افراد در درس‌های ما شرکت می‌کنند و از ما می‌آموزند و احساسات‌شان تحریک می‌شود ما مسئول اعمال این افراد نیستیم زیرا کار ما تنها دعوت است.

در ادامه گزارش مرکز خبرنگاری پیک، سخنگوی سازمان تروریستی حزب التحریر بر اینکه برنامه‌های یکسانی با گروه تروریستی داعش دارد اعتراف می‌کند.

سازمان تروریستی حزب التحریر با شعار برقراری خلافت اسلامی در یک دهه اخیر از طریق فضای مجازی، پخش ماهنامه و هفته نامه، تریبون مساجد و حتی در دانشگاه‌های افغانستان فعالیت می‌کند.

ماهنامه‌های «خلافت» و «تغییر» از نشریاتی هستند که اعضای حزب التحریر از چند سال گذشته بدین سو در افغانستان به صورت مداوم و گسترده چاپ و نشر می‌کنند.

 

با وجود اعتراضات علما و حتی شماری از مقامات افغان فعالیت این سازمان تروریستی همچنان ادامه دارد و کوچکترین تلاشی برای متوقف ساختن فعالیت‌های این سازمان تروریستی صورت نگرفته است.

این سازمان تروریستی به ظاهر خودش را یک حزب سیاسی معرفی کرده است اما مجوزی برای برای فعالیت از وزارت دادگستری افغانستان ندارد.

سخنگوی حزب التحریر مدعی شد که دولت افغانستان یک دولت اجیر است و قانون اساسی این کشور نیز بر اساس قوانین کفار تنظیم شده است به همین دلیل این حزب برای کسب مجوز اقدامی نکرده است.

این در حالی است که «عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز پیش از این، حزب التحریر را یک سازمان تروریستی دانسته بود که شباهتی به حزب سیاسی ندارد و فعالیت آن باید متوقف شود.

مرکز خبرنگاری تحقیقی افغانستان با اشاره به گسترش فعالیت حزب التحریر و تبلیغ برای گروه‌های تروریستی خاموشی دولت افغانستان در برابر این سازمان تروریستی را پرسش برانگیز دانسته است.

«نصرالله نیک فر» روزنامه نگار افغان اظهارداشت: فعالیت‌های حزب التحریر در اماکن اکادمیک در افغانستان به صورت آشکار صورت می‌گیرد، اما عدم برخورد دولت با این سازمان تروریستی پرسش برانگیز است.

«امرالله صالح» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان نیز از دولت این کشور به دلیل عدم اقدام بر علیه این سازمان تروریستی در افغانستان انتقاد کرده است.