پیام مکتوب رئیس‌جمهور الجزائر به پادشاه مغرب

عبدالعزیز بوتفلیقه» امروز یکشنبه تلگرافی به «محمد ششم» پادشاه مغرب ارسال و طی آن فرا رسیدن شصت و سومین سالروز استقلال مغرب را به وی تبریک گفت.

بوتفلیقه در این نامه ضمن تبریک سالروز استقلال مغرب، برای ملت این کشور آرزوی پیشرفت و شکوفایی کرد.

پیام تبریک بوتفلیقه به پادشاه مغرب در حالی است که محمد ششم اخیرا الجزائر را به گفت‌وگوی مستقیم و صریح به منظور حل اختلافات دو کشور فراخواند.

محمد ششم تأکید کرد: «مغرب برای گفت‌وگوی مستقیم و صریح با الجزائر به منظور حل اختلافاتی که مانع توسعه روابط دو کشور می‌شود، آماده است.»

مرز بین الجزائر و مغرب از سال ۱۹۹۴ بسته است و آخرین نشست دو کشور نیز به سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد.

منطقه مورد منازعه الصحراء از جمله علل اصلی اختلافات بین مغرب و الجزائر است و پیش از این «عمر هلال» نماینده مغرب در سازمان ملل گفته بود که کشورش خواهان مذاکرات مستقیم درباره این منطقه با مشارکت الجزائر است و بدون الجزائر مذاکراتی در کار نخواهد بود.

«جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال ۱۹۷۳ دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال ۱۹۷۶ که نیرو‌های اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مغرب درگیر شده است.

درگیری بین دو طرف مغرب و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.

اخیرا دولت مغرب مدعی شد که ادله‌ای درباره اقدام حزب‌الله برای تسلیح و آموزش عناصر جبهه پولیساریو و دست داشتن یک عضو سفارت ایران در الجزائر برای تسهیل ارتباطات بین رهبران این جنبش و اعضای پولیساریو در دست دارند.

این اتهامات البته از سوی ایران و حزب‌الله رد شد.