شکایت سناتور‌های دموکرات از ترامپ

گروهی از اعضای دموکرات سنا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل انتصاب «متیو ویتاکر» به سمت سرپرست وزارت دادگستری این کشور به طور رسمی شکایت کردند.

ریچارد بلومنتال، شلدون وایت‌هاوس و مِیزی هیرونو در این شکایت‌نامه که آن را به یک دادگاه فدرال در واشنگتن ارائه کردند، خواسته اند انتصاب متیو ویتاکر به سمت سرپرست وزارت دادگستری آمریکا غیرقانونی اعلام و از آغاز به کار وی در بالاترین منصب قضایی این کشور جلوگیری شود.

این سه سناتور دموکرات از اعضای کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا هستند که گزینه های دادستان کل آمریکا را ارزیابی می کند. این سناتورهای دموکرات بابت این موضوع نگران هستند که ویتاکر، به دلیل وفاداری به ترامپ، بر سر راه تحقیقات رابرت مولر درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، مانع تراشی و یا حتی مولر را اخراج کند.

بلومنتال در بیانیه ای اقدام «دیکتاتورمآبانه» ترامپ در انتصاب ویتاکر را خیانت به «سیستم نظارت و تعادل» آمریکایی ها خواند.

جف سشنز اواسط آبان ماه بنا به درخواست ترامپ و پس از آنکه ماه ها مورد حملات لفظی رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته بود، از مقام خود کناره گیری کرد. ترامپ سشنز را به حمایت از تحقیقات رابرت مولر متهم کرده بود. در پی استعفای سشنز، ترامپ ویتاکر را به عنوان دادستان کل موقت آمریکا معرفی کرد.اقدامی که با مخالفت‌های زیادی از سوی مقامات سیاسی آمریکا مواجه شده است. بسیاری این انتصاب را بر خلاف قانونی اساسی آمریکا می دانند.