اسرائیل در وضعیت رسوایی و شکست نظامی

در این یادداشت آمده است: گرفتار شدن تعدادی از نیرو‌های ویژه ارتش اسرائیل در تله گروه‌های مقاومت فلسطینی و کشته شدن فرمانده آنان در خان یونس در اوایل هفته گذشته و به دنبال آن شلیک صد‌ها موشک از غزه به طرف شهرک‌های صهیونیست‌نشین اسرائیل در مجاورت نوار غزه، افکار عمومی اسرائیل را دچار وحشت و نگرانی شدید کرد که از زمان شکست ارتش اسرائیل در برابر نیرو‌های حزب‌الله لبنان در تابستان سال ۲۰۰۶ چنین اتفاقی رخ نداده بود.

این عملیات با رسوایی نظامی یگانی از نیرو‌های ویژه ارتش اسرائیل پایان نیافت بلکه این مسئله موجب شکست سیاسی و استعفای آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل، از مقامش در اعتراض به موافقت دولت این رژیم با توافق آتش‌بس با گروه‌های فلسطینی منجر شد چرا که لیبرمن پذیرش آتش بس را به معنای «تسلیم شدن در برابر تروریسم» دانست. به نظر می‌رسد پیامد‌های سیاسی این اتفاق ادامه دارد و به انتخابات کنست (پارلمان) اسرائیل در سال آینده منتقل خواهد شد.

بنابراین اسرائیل در یک حالت «رسوایی و شکست نظامی» قرار گرفت و رسانه‌های عبری زبان اسرائیلی نیز در روز‌های گذشته به شکل‌های مختلف دو کلمه را یاد کردند. کلمه رسوایی، روزنامه یدیعوت آحارونوت در یادداشتی به قلم ناحوم برتیاع در این‌باره نوشت «رویکرد اخیر رهبری سیاسی اسرائیل با مقاومت (فلسطین) یک فاجعه بود».

این روزنامه اشاره کرد پس از این اتفاق (حمله به نیرو‌های ویژه اسرائیل) هر یک از اعضای کابینه امنیتی و سیاسی اسرائیل ناپدید شدند و حاضر نشدند مسئولیت این اقدام نظامی را برعهده بگیرند».

یدیعوت آحارونوت اشاره کرد بنیامین نتانیاهو تبلیغات انتخاباتی خود را بر موفقیت شخصی خود مبنی بر این که ایران می‌ترسد، حماس ناکام و شکست خورده است، محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان) توهین و تحقیر شده است و اسرائیل امنیت دارد، بنا نهاد.

این روزنامه در ادامه افزود تمام این موارد از بین رفتند و مردم (مخاطبان او) از جمله کسانی که در شهرک سدیروت در جنوب اسرائیل تظاهرات کردند، این مسئله را فهمیدند. این مطلب اشاره به تظاهرات مردم علیه کابینه نتانیاهو پس از شکست ارتش اسرائیل در مقابله با موشک‌های مقاومت دارد.

آحارونوت افزود در آستانه انتخابات کنست اسرائیل بنیامین نتانیاهو نمی‌تواند در یکی از خیابان‌های شهرک عسقلان بایستد و وعده دهد که او دولت حماس را سرنگون خواهد کرد، چون محافظان نتانیاهو را از محل دور خواهند کرد و به او خواهند گفت: ما نمی‌خواهیم در حین سخنرانی موشکی از غزه شلیک و به سرت اصابت کند که اشاره تمسخرآمیز روزنامه در ناتوانی نتانیاهو برای محقق کردن وعده‌هایش است.

در همین حال روزنامه معاریو اعلام کرد درگیری‌های شدید اخیر در غزه موجب شد حماس به یک وضع بازدارنده در برابر اسرائیل دسترسی پیدا کند و موفقیت این سازمان (حماس) نتیجه اشتباهات ماست.

این روزنامه در ادامه می‌پرسد آیا بازدارندگی هنوز موثراست، همه پاسخ خواهند داد آری، اما واقعیت این است که بازدارندگی حماس همچنان فعال و موثر است، اسرائیل از سه طرف حماس، جهان و داخل (خود ما) شکست خورده است. اتفاقاتی که در روز‌های اخیر روی داد به معنای تجاوز از تمام خط قرمزهاست، چه کسی باور می‌کند حماس ۴۶۰ موشک به طرف شهرک‌های اسرائیل شلیک کند. به نوشته روزنامه معاریو، هدف اسرائیل بازدارندگی اسرائیل بود که به آن رسید.

از سوی دیگر، بن کبیست، تحلیل گر مسایل سیاسی اسرائیل، هم در روزنامه معاریو نوشت گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) با یک دست مرده‌ها را دفن می‌کند و با دست دیگر یک موشک ضد تانک به طرف اتوبوس حامل سربازان اسرائیلی و ۲۰۰ موشک به طرف شهرک‌های یهودی نشین شلیک می‌کند. این تحلیلگر اسرائیلی افزود آنچه که نتانیاهو نمی‌فهد این است که قدرت با هواپیما‌ها، تانک‌ها و تولیدات اقتصادی مقایسه نمی‌شود بلکه قدرت به آمادگی تو برای اینکه بهایی (هزینه) بپردازی مقایسه می‌شود.

در انتهای این یادداشت آمده است: اهالی غزه طی چند دهه گذشته فداکاری‌های زیادی کردند و تلفات دادند و به این کار عادت کردند، اما در مقابل برای اسرائیل سخت و دشوار است حتی کوچکترین هزینه‌ای بدهد، فداکاری‌ها سبب می‌شود تا ملت‌ها (صاحبان زمین) بر مبارزه طلبی بیشتر و انتقام اصرار داشته باشند. این معادله مقاومت در طول تاریخ مانند مقاومت مردم ویتنام در برابر آمریکا و ملت افغانستان بر ضد شوروی سابق بوده است.