ازبکستان برای افغانستان هدیه فرستاد

«یادگار خواجه شاد مان اف» سفیر ازبکستان در «کابل» به نمایندگی از رئیس جمهور این کشور به وزارت آموزش‌وپرورش افغانستان 25 دستگاه اتوبوس اهدا کرد.

«نجیب الله خواجه عمری» وزیر آموزش عالی افغانستان از رئیس جمهور ازبکستان برای اهدای این اتوبوس‌ها تشکر کرد و اظهار داشت: این یک نمونه بارز از روابط برادرانه مردم 2 کشور است.

«محمد حمید طهماسی» وزیر حمل و نقل افغانستان نیز در این دیدار بر تلاش‌های ازبکستان مبنی بر برقراری صلح و ثبات در این کشور از طریق گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، کمک به کشور در اجرای طرح‌های بزرگ زیربنایی و جذب افغانستان به پروسه همگرایی اقتصادی منطقه‌ای تأکید کرد.

«عبدالله رقیبی» وزیر دارایی افغانستان نیز اظهار داشت: ما از توجه مردم ازبکستان به نیازمندی ما تشکر می‌کنیم و فقط برادران و دوستان واقعی می‌توانند اینگونه عمل کنند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و افغانستان در سال 2017 میلادی با 19 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 617 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است.

همچنین مبادلات بازرگانی این 2 کشور طی 5 ماه نخست سال جاری میلادی با 15 درصد افزایش در سطح 286 میلیون و 700 هزار دلار قرار گرفت.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغانی فعالیت می‌کنند.

در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبکستان فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.