وقتی ترامپ در برابر کیم ناتوان می شود

پس از نشست بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ژوئن ماه گذشته طرف آمریکایی بارها از سازنده بودن  نشست، کارشناسان بعد از گذشت 5 ماه معتقدند هیچ نشانه‌ای از پیشرفت و حرکت به سمت اهداف تعیین شده در نشست سنگاپور دیده نمی‌شود.

سو می تری، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل دراین باره گفت: به نظرم درحال حاضر کاملا در یک وضعیت گیر افتاده‌ایم.

این کارشناس معتقد است که ایراد اصلی مربوط به  بیانیه "زیبا" ی امضاء شده توسط ترامپ و کیم است. بیانیه‌ای که کمتر از 400 کلمه است تاکید دارد که روابط بین آمریکا و کره شمالی در قبال خلع سلاح شبه جزیره عادی سازی خواهد شد اما به فرایند دستیابی به این اهداف و حتی ترتیب آنها اشاره‌ای نشده است.

به گفته تری درحال حاضر " ما از کره شمالی میخواهیم که حرکت اول را انجام دهد و آنها نیز از آمریکا می‌خواهند قدم بعدی را بردارد." از این رو وضعیت حال حاضر شباهت بسیاری به ماه ژوئن دارد.

 در عین حال رهبر کره شمالی از آمریکا می‌خواهد که پیش از خلع سلاح تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند اما آمریکا از انجام این کار امتناع می‌کند.

جونگ پاک کارشناس موسسه بروکینز درخصوص وضعیت اخیر گفت: ما در یک وضعیت بغرنج گرفتار شده‌ایم که در آن قصد نداریم چیزی که کره‌ای‌ها می‌خواهند به آنها بدهیم و آنها نیز چیزی که ما می‌خواهیم را به ما نمی‌دهند.

سیگ هکر از دانشگاه استنفورد نیز معتقد است که با توجه به وضعیت کنونی دستیابی به خلع سلاح کامل ممکن است حدود یک دهه به طول بیانجامد و برای دستیابی به خلع سلاح دو طرف به اعتمادسازی و اقدامات بسیار زیادی نیاز دارند.

البته شرایط برای بهبود روابط دو کره به مراتب بهتر از رابطه با آمریکاست و با توجه به علاقه رئیس‌جمهوری کره جنوبی برای صلح با کره شمالی این مسئله چندان بعید نیست که کره شمالی در نهایت باعث منزوی شدن آمریکا شده و رابطه خود با کشورهایی مانند کره جنوبی را بهبود بخشد.