بخت پایین ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰

نتایج نظرسنجی اخیر دانشگاه کوینیپیاک آمریکا نشان می دهد به رغم اینکه آمریکایی ها از عملکرد اقتصادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا رضایت دارند، عدم رضایت عمومی از او نیز در سطح بالایی قرار دارد.

بر این اساس دیدگاه های درخشان در خصوص سیاست های اقتصادی ترامپ، به هیچ عنوان تاثیری در افزایش سطح محبوبیت او ندارد و در صورتی که عملکرد او در عرصه اقتصادی منفی شود، به طور حتمی شانس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را از  دست خواهد داد.

در نظرسنجی  دانشگاه کوینیپیاک که روز گذشته [سه شنبه] منتشر شد، آمده است: بیش از نیمی از شرکت کنندگان [53 درصد] نظر مساعدی نسبت به اقدامات اقتصادی ترامپ داشتند. این در حالی است که 42 درصد در خصوص عملکرد اقتصادی او به خصوص راه اندازی جنگ تجاری با چین، نارضایتی خود را اعلام کردند.

بر اساس این نظرسنجی، سطح رضایت از اقدامات اقتصادی ترامپ از زمانی که وارد کاخ سفید شده است به بالاترین سطح رسیده است. این در حالی است که فقط 41 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعتبار شغلی ترامپ را به عنوان رئیس جمهور آمریکا قبول دارند و 54 درصد گفته اند او را  به واسطه سیاست هایش در عرصه خارجی، مهاجرت، تسلیحات و روابط نژادی دوست ندارند.

تیم مالوی، رئیس تیم تحقیقاتی دانشگاه کوینیپیاک معتقد است فاصله ای که بین سطح محبوبیت ترامپ [به واسطه شخصیت و رفتار او] و میزان رضایت  از عملکرد اقتصادی او وجود دارد ممکن است او را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 با مشکل مواجه سازد.

به گفته این کارشناس، سطح محبوبیت ترامپ به واسطه رفتار و شخصیت او پایین است و در صورتی که عملکرد اقتصادی وی نیز در مسیر منفی قرار بگیرد، او علنا بختی برای پیروزی دوباره در انتخابات آمریکا را ندارد. از سوی دیگر، در انتخابات میان دوره ای کنگره، جمهوری خواهان 38 کرسی خود را از دست داده اند و این شرایط را برای رقابت انتخاباتی ترامپ سخت تر خواهد کرد.

همچنین بر اساس پیش بینی های کارشناسان اقتصادی جی پی مورگان، روند رشد اقتصادی آمریکا در سال 2019 کاهش خواهد یافت و به 1.9 درصد خواهد رسید.

با این حال، شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات 2020 به نتایج تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیق در خصوص ادعای دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا  نیز بستگی دارد.

شبکه سی بی اس نیوز نیز روز گذشته با انتشار یک نظرسنجی سطح محبوبیت ترامپ را 39 درصد و میزان رضایت از عملکرد اقتصادی او را 52 درصد اعلام کرد.