الجبیر: حکومت عربستان نقشی در قتل خاشقجی ندارد

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در گفتگو با شبکه سی ان بی سی مدعی شد که حکومت سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به هیچ وجه نقشی در قتل جمال خاشقجی ندارند.

الجبیر افزود: بدون اینکه مستنداتی ارائه شود و یا بدون کشف حقایق عربستان محکوم شده است.

وزیر خارجه عربستان گفت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و وزارت خارجه این کشور گزارش سازمان اطلاعات آمریکا را غیر دقیق توصیف کرده‌اند.

الجبیر بار دیگر گفت که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و ولیعهد خط قرمز مردم عربستان هستند.

جمال خاشقجی نویسنده ۵۹ ساله سعودی روز سه‌شنبه ۱۰ مهر (دوم اکتبر) پس از آنکه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری سعودی در استانبول رفت، ناپدید شد که این موضوع به نگرانی‌ها درباره امنیت وی دامن زد. مقامات ترکیه بعد از انجام تحقیقاتی از قتل وی در کنسولگری خبر داده عربستان را مسئول آن دانستند که البته ریاض همچنان با حمایت‌های آمریکا دست داشتن در قتل این خبرنگار منتقد سعودی را رد می‌کند. اخیراً عربستان تنها خبر قتل خاشقجی را تأیید و اعلام کرده که عاملان را به مجازات خواهد رساند. ترامپ از ابتدای پرونده ناپدید شدن خاشقجی همواره در جبهه عربستان قرار داشته و از آن طرفداری می‌کرد.

روزنامه واشنگتن پست اخیرا در گزارشی نوشته است که بر اساس ارزیابی بسیاری منابع "محمد بن سلمان"، ولیعهد شاه سعودی خود دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. البته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ارزیابی در این باره را زود دانسته و همچنان پشت بن سلمان ایستاده است.