توجیه آمریکا برای ایجاد مقرهای نظامی آمریکا در مرزهای عراق و سوریه

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت، کشورش در طول مرز‌های مشترک ترکیه و سوریه در حال برپا کردن «مقر‌های نظارتی» است تا به حفظ تمرکز بر مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در سوریه کمک کند.

متیس به خبرنگاران گفت، این مقر‌های نظارتی نیازی به اعزام بیشتر نیرو‌های آمریکا به سوریه ندارد. طبق گفته پنتاگون، دو هزار نیروی آمریکایی در سوریه مستقر هستند.

از مدت‌ها قبل آمریکا از تنش‌های میان ترکیه و نیرو‌های موسوم به دموکرات سوریه که شامل گروه ی. پ. گ. (YPG) می‌شود، انتقاد کرده و آن را عاملی در کاهش سرعت پیشرفت مبارزه علیه داعش عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، این مقر‌های نظارتی با هدف تضمین تداوم تمرکز ترکیه و جبهه موسوم به دموکرات سوریه بر پاکسازی نهایی پایگاه‌های داعش برپا می‌شوند.

متیس اعلام کرد: «ما این مقر‌های نظارتی را در نقاط مختلفی در طول مرز سوریه برپا می‌کنیم چرا که می‌خواهیم در زمان مشاهده مسئله‌ای از منطقه عملیاتی، با ترکیه تماس بگیریم و درباره آن هشدار بدهیم.»

وی همچنین ادعا کرد: «به این دلیل مقر‌های نظارتی را برپا می‌کنیم تا مطمئن شویم افرادی که علیه آن‌ها مبارزه کرده ایم پیروز نخواهند شد و باقی مانده داعش را از بین می‌بریم.»