اردوغان بار دیگر اروپا را متهم به حمایت از تروریسم کرد

 "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه بار دیگر در سخنانی اروپا را دشمن خطاب کرد.

وی در سخنانی در جمع سیاستمداران محلی در ترکیه بار دیگر اروپا را به دلیل اینکه خواستار آزادی "صلاح الدین دمیرتاش"، سیاستمدار ترک بازداشت شده در ترکیه شده بود متهم به حمایت از تروریستها کرد.

در این میان موسسات نزدیک به احزاب آلمان در ترکیه نیز توسط مطبوعات نزدیک به اردوغان هدف حملاتی قرار گرفته‌اند. دیگر از عادی شدن روابط با اروپا خبری نیست.

در روز سه شنبه دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ از مقامات ترکیه درخواست کرد که صلاح الدین دمیرتاش را که مدت دو سال است در ترکیه زندانی شده است، آزاد کند.

اردوغان در واکنش به این حکم دادگاه حقوق بشر اروپا، آن را نوعی حمایت از تروریسم ارزیابی کرد. یکی از دلایل اردوغان برای موضع گیری انتقادی خود در برابر اروپا این است که بسیاری از ترک‌ها این تصور را دارند که اروپا بعد از کودتای نظامی نافرجام سال 2016 همبستگی مورد انتظار با آنکارا را از خود نشان نداده است.

همچنین اردوغان واکنش شدیدی به انتقاد اتحادیه اروپا و آمریکا در ارتباط با پرونده دستگیری چندین چهره سرشناس مرتبط با "عثمان کاوالا"، فعال مدنی و تجاری ترکیه و سازمان فرهنگی او وارد کرد.

اتحادیه اروپا چند روز پیش نسبت به زندانی کردن استادان و فعالان سیاسی در ترکیه به مقامات این کشور هشدارداد. اتحادیه از دولت ترکیه خواسته است تا هرچه زودتر افراد زندانی آزاد شوند.

 رسانه‌های ترکیه جمعه اعلام کردند که پلیس این کشور در ارتباط با پرونده عثمان کاوالا، فعال مدنی و تجاری ترکیه و سازمان فرهنگی او، 12 فعال فرهنگی، از جمله دو چهره سرشناس دانشگاهی را جمعه بازداشت کرده است.

عثمان کاوالا سال گذشته به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه بازداشت شده بود. هنوز حکمی علیه او صادر نشده است. وی رئیس نهاد فرهنگی آنادلو است.

اردوغان درباره کاوالا گفت که وی حدود پنج سال پیش به تروریست ها در شورش های پارک قزی کمک کرده و آن ها را تامین مالی کرده است و زندانی کردن وی بجا است.

چند ساعت قبل از سخنرانی اردوغان روزنامه طرفدار دولت صباح در ترکیه بنیاد فردریش ایبرت وابسته به حزب سوسیال دموکرات آلمان در ترکیه را متهم به حمایت مالی از کاوالا برای تامین مالی معترضان پارک قزی کرد.

نمایندگی های موسسات نزدیک به احزاب در آلمان در ترکیه اغلب هدف حملات رسانه های دولتی ترکیه قرار می گیرند. در ماه سپتامبر هم موسسه "هاینریش بول"، وابسته به حزب سبز آلمان از طرف رسانه های وفادار به اردوغان به عنوان حامی گروه تروریستی پ ک ک مورد انتقاد شدید و فحاشی قرار گرفت.