اعتراض‌ها به سفر «بن‌سلمان» به مصر
 همزمان با شروع سفرهای دوره‌ای «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی به برخی از کشورهای منطقه، فشارها و درخواست‌ها برای ممانعت از ورود وی به این کشورها بیشتر می‌شود.

از روز چهارشنبه که رسانه‌های سعودی از سفر بن سلمان به امارات، مصر و بحرین خبر دادند، موجی از اعتراض‌ها در این کشورها به این سفر ایجاد شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در مصر از جمله کاربران توییتر به سفر احتمالی ولی‌عهد سعودی به کشور خود واکنش نشان دادند و هشتگی تحت عنوان «سفر ارّه به مصر، مایه ننگ است»، راه انداختند که هر لحظه استقبال از این هشتگ بیشتر می‌شود.

«اره» این روزها در رسانه‌های عربی و جهان و در بین کاربران فضای مجازی به لقبی برای ولی‌عهد سعودی تبدیل شده و از او تحت عنوان «ابو المنشار» (پدرِ ارّه) یا «ولی‌عهد ارّه» یا «شاهزاده اره» یاد می‌شود.

این لقب بعد از آن بر سر زبان‌ها افتاد که رسانه‌های مطرح در ترکیه و جهان با استناد به تحقیقات دادستانی ترکیه، از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری سعودی در شهر استانبول خبردادند. روزنامه‌نگاری که بعد از قتل از سوی تیم ترور ولی‌عهد سعودی، با ارّه استخوان‌بُر تکه تکه شده و در نهایت این تکه‌ها با اسید از بین رفته است.

کاربران مصری دقیقا با راه انداختن هشتگ مذکور، ادعاهای مقام‌های سعودی مبنی بر عدم اطلاع بن‌سلمان از قتل خاشقچی را مردود دانستند و نوشتند که هدف از زیارت «بن‌سلمان اره» به مصر، دعوت به «تملق‌گویی» از او جهت افزایش روحیه ولی‌عهد متهم به قتل خاشقچی است.

کاربری به نام «جمال عید» نوشت که به عنوان یک شهروند مصری مخالف این سفر است؛ چرا که محمد بن سلمان قاتل و جنایت‌کار است.

 

 

کاربری دیگر به نام «هیثم ابوخلیل» نیز نوشت «خوش آمد می‌گویم به ارّه در ضیافت برادر "خون‌ریزش".»

منظور از خون‌ریز (السفاح)، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر است که از زمان روی کار آمدن در این کشور، اقدام به سرکوب مخالفان خود کرده و از سیاست‌های سعودی در منطقه از جمله حمله به یمن حمایت کرده است.

 

 

کاربر دیگر مصری به نام «احمد یوسف» نیز نوشت که بن سلمان فرد «نامطلوبی» است که مخالفان خود را بعد از ترور و مُثله کردن، در اسید «ذوب می‌کند»؛ او فردی است «سادیست، تروریست و غیر انسان».

 

 

اعتراض‌ها به سفر محمد بن سلمان تنها به مصر محدود نشد، بلکه کاربران فضای مجازی در الجزائر نیز در اقدامی مشابه به این سفر اعتراض کردند و از لقب اره برای او استفاده نمودند.

این واکنش‌ها به سفر ولی‌عهد سعودی به الجزایر بعد از آن آغاز شد که شبکه «النهار» وابسته به دولت این کشور گزارش داد که بن سلمان ششم دسامبر (۱۵ آذر) به الجزائر سفر می‌کند و این نخستین سفر ولی‌عهد سعودی به الجزائر است.

 

 

ولی‌عهد سعودی هم‌اکنون در امارات به سر می‌برد و قرار است بعد از اتمام سفر دوره‌ای خود به مصر، بحرین و امارات که عربستان سعودی را در محاصره و تحریم قطر به بهانه حمایت دوحه از تروریسم حمایت کردند، به آرژانتین جهت شرکت در کنفرانس سران گروه ۲۰ سفر کند.

به رغم اینکه رؤسای جمهور آمریکا و روسیه از احتمال دیدار خود با ولی‌عهد سعودی در حاشیه این کنفرانس اقتصادی خبر داده‌اند، ولی دفتر ریاست  جمهوری ترکیه گفته است که رئیس جمهوری این کشور با ولی‌عهد متهم به قتل خاشقچی دیدار نخواهد کرد.

جمال خاشقچی، شهروند سعودی مقیم آمریکا که در روزنامه واشنگتن‌پست قلم می‌زد، دهم مهر ماه در کنسولگری سعودی در شهر استانبول از سوی یک تیم ۱۸ نفر سعودی ترور شد و جسد آن مطابق اعتراف دادستانی کل سعودی مثله شده است.

ترکیه می‌گوید محال است که این «جنایت» بدون اطلاع بن‌سلمان که همه کاره عربستان سعودی است اتفاق افتاده باشد. با این حال این کشور هرگونه ارتباط پادشاه و ولی‌عهد سعودی با این قتل را رد کرده و گفته است این دو مقام ارشد سعودی «خط قرمز» ریاض هستند.