گمانه‌زنی‌ها درباره محل دفن بقایای جسد خاشقجی

یک مقام ترکیه اعلام کرد پس از آنکه اطلاعات جدید نشان داد که یک گماشته سعودی که در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، دست داشته یک روز پیش از این اتفاق با صاحب یک مزرعه در جنوب شرقی استانبول تماس گرفته، بازرسان ترکیه تمرکز تحقیقات خود برای یافتن جسد خاشقجی را بر روی این مزرعه قرار دادند.

مقامات ترکیه پیشتر منصورعثمان ابوحسین، شخصی که با صاحب مزرعه تماس گرفته، را به عنوان یکی از 15 نفری که از عربستان به استانبول سفر کرده و در روز دوم اکتبرخاشقجی به دست آنها در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده و بدنش مثله شده، شناسایی کردند.

این مقام ترکیه‌ای، که نخواست نامش فاش شود، با استناد به گزارش تحقیقات محرمانه اعلام کرد در اول اکتبر ابوحسین با تلفن همراه خود با مالک یک مزرعه بزرگ در منطقه یالوا، در نزدیکی سواحل دریای مرمره، تماس گرفته است. در این گزارش مالک مزرعه مذکور دارای ملیت سعودی شناسایی شد با این حال به محتوای گفتگوی آنها اشاره‎‌ای نشد.

هنوز معلوم نیست که آیا اطلاعات جدید به تحقیقات مقامات ترکیه برای یافتن جسد خاشقجی کمک خواهد کرد و آیا اطلاعات مهمتری درباره نحوه قتل او فراهم خواهد شد یا خیر.

ترکیه و عربستان اعلام کردند خاشقجی، که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد و منتقد جدی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود، از سوی تیمی از عوامل سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده است. با این حال دو طرف درباره نحوه وقوع قتل با هم اختلاف نظر دارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته قتل خاشقجی با برنامه‌ریزی صورت گرفته و از سوی مقامات رده بالای عربستان دستور آن صادر شده است. همچنین مقامات ترکیه به شواهدی اشاره دارند که نشان می‌دهد قتل جمال خاشقجی از سوی مقامات ارشد سعودی صورت گرفته است و تلاش‌های گسترده از سوی عوامل سعودی برای پنهان کردن این ماجرا صورت گرفته است.

مقامات اطلاعاتی در چندین کشور غربی اعلام کردند که قتل روزنامه نگار سعودی به احتمال قریب به یقین با اجازه یا اطلاع ولیعهد عربستان صورت گرفته است. اما دادستان‌های عربستان هر گونه اطلاع داشتن بن سلمان در ماجرای قتل جمال خاشقجی را تکذیب کرده و آن را به عنوان یک عملیات «خودسرانه» از سوی عوامل سعودی دانستند که با سرپیچی از دستورات به منظور اجبار یا ترغیب خاشقجی برای بازگشت به عربستان این اقدام را صورت دادند. همچنین دادستانی عربستان نسبت به محل جسد خاشقجی ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است که عوامل دخیل در قتل خاشقجی جسد او را به شخص همدست در ترکیه تحویل دادند. مقامات دادستانی عربستان به نام این فرد اشاره‌ای نکردند. مقامات ترکیه می‌گویند به شدت تردید دارند که اصلا چنین فردی وجود داشته باشد.

پلیس ترکیه پیش از این منطقه یالوا و نیز مناطق اطراف استانبول از جمله کنسولگری عربستان و نیز محل اقامت سرکنسول و مناطق جنگلی حومه شهر را مورد بررسی قرار دادند. در حالی که فرزندان خاشقجی خواستار برگرداندن جسد پدرشان به عربستان هستند، ترکیه مقامات عربستان را متهم به مانع تراشی در دستیابی به اطلاعاتی که به تحقیقات آنها کمک کند، می کند.

نام ابوحسین در میان 17 تبعه عربستان قرار دارد که این ماه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به سبب نقش داشتن در قتل جمال خاشقجی مورد تحریم قرار گرفتند. در مقاله خبری که چهار سال پیش منتشر شد به مردی با همین نام به عنوان یک سرهنگ در نیروی دفاعی عربستان اشاره شده بود.