بارزانی از هدفش دست کشید

وی اعلام کرد که بارزانی طی دیدار اخیر با او در بغداد، تاکید کرده که مخالف بازگشت پیشمرگه به استان کرکوک است. بلکه موافق تشکیل ارتشی عراقی از اهالی این استان برای حفاظت از آن است و تاکید دارد که باید پرونده امنیتی استان کرکوک در دست ساکنان این استان باشد.

الصالح افزود که دولت فدرال عراق نیز باید اقلیت ترکمانی را در مناطق مورد منازعه تقویت کند تا این مناطق در سیطره و کنترل یک طرف مشخص نباشد.

مناطق مورد منازعه به دلیل در برداشتن دو سوم نفت عراق و برخورداری از میدان‌های گازی و معادن آهن، مس، قلع، جیوه و طلا که هنوز بهره‌برداری نشده، از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین این مناطق به دلیل قرار گرفتن در مناطق مرزی با ترکیه و ایران و ماهیت تجاریشان، مُهمند.

منطقه کردستان عراق در 25 سپتامبر 2017 به اصرار مسعود بارزانی که در آن زمان رئیس این منطقه بود، شاهد برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق بود و بنا بر اعلام مقام‌های اربیل، 93 درصد رأی‌دهندگان با جدایی از عراق موافقت کردند. دولت عراق این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرد و بر خلاف قانون اساسی دانست و در 16 اکتبر کنترل کرکوک را در اختیار گرفت.

استان نفتی کرکوک یکی از مناطق مورد مناقشه اربیل و بغداد است که در نتیجه این مداخله نظامی به دستور «حیدر العبادی» نخست وزیر وقت، در اختیار بغداد قرار گرفت و نیروهای پیشمرگه به عقب رانده شدند.

پس از این حوادث؛ مسعود بارزانی و آن بخش از نیروهای پیشمرگه وابسته به حزب دموکرات کردستان با توسل به آمریکا بسیار تلاش کردند که به کرکوک بازگردند اما ظاهرا، در پی ناامید شدن از تحقق این امر، بارزانی ایده جدیدی را برای اداره استان کرکوک طرح کرده است.