لقمه "چرب و شیرین" که داماد ترامپ از آن دل نمی‌کَند

شبکه ای بی سی نیوز روز دوشنبه اعلام کرد: علت اصلی عدم تمایل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای پاسخگو کردن و مسئول دانستن مقام های سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی، قرارداد تسلیحاتی بلندپروازانه 110 میلیارد دلاری بین واشنگتن و ریاض است.

جارد کوشنر مشاور و داماد ترامپ نقش مهمی در اعمال فشار بر مقام‌های سعودی داشته است تا به تعهدات خود در چارچوب این قرارداد پایبند باشند.

یک مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: جارد کوشنر از مقام های وزارت خارحه و دفاع آمریکا خواسته است تا فشار بر مقام های سعودی را افزایش دهند تا تسلیحات نظامی بیشتری از آمریکا خریداری کنند.

ترامپ در جریان سفر ماه می 2017 به عربستان این قرارداد بزرگ تسلیحاتی را به امضا رسانده است.

این مقام سابق آمریکایی افزود: آنها از ما خواستند تا آنجا که می توانیم بر مقام های سعودی فشار وارد کنیم تا تسلیحات آمریکایی را خریداری کنند.

ولی علی‌رغم این فشارها عربستان سعودی تا ضرب الاجل سپتامبر اقدام به خریداری سامانه ضد موشک بالستیک تاد از آمریکا نکرده است.

ای بی سی نیوز افزود: از زمان امضای این قرارداد بین جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ریاض، فعالیت های ناچیزی در زمینه خریداری تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا مشاهده شده است.

پس از گزارش اخیر سازمان سیا که در آن به نقش محمد بن سلمان در قتل خاشقجی اشاره شده است، ترامپ علت اصلی دفاع از روابط واشنگتن با ریاض را قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد دلاری اعلام کرده است.

حاکمان عربستان سعودی هرچند تمامی مطالب درز یافته به رسانه‌ها مبنی بر قتل جمال خاشقجی را رد می‌کردند، اما سعودی‌ها نهایتا تحت فشار افشاگری‌های امنیتی و رسانه‌ای، در حالی که بیش از دو هفته منکر وقوع هر حادثه‌ای برای جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول بود، به کشته شدن وی داخل عمارت کنسولگری اعتراف کردند. با این همه فشار رسانه‌ها و افکار عمومی در سطح منطقه و جهان روی حاکمان عربستان سعودی برای افشای تمامی ابعاد این رسوایی ادامه دارد.