فارس به نقل از خبرگزاری رویتر: احمد داوداغلو در یکی از اندیشکدههای واشنگتن تصریح کرد: حمله نظامی به ایران یک فاجعه است. حمله نظامی نباید به عنوان یک گزینه بررسی شود، به ویژه در این نقطه عطف تاریخی در منطقه نباید به هیچ عنوان مطرح شود. ما هرگز هرگونه حمله نظامی را تأیید نمیکنیم.

وی همچنین به خبرنگاران اعلام کرد که اخیراً در سفر خود به ایران برای ترغیب کردن مقامات ایرانی برای ازسرگیری مذاکرات با گروه ۵ + ۱، دریافته است که ایران با برگزاری این مذاکرات موافق است.

داوداغلو با تأکید بر تمایل ترکیه به راه‌حل دیپلماتیک در خصوص موضوع هسته‌ای ایران تصریح کرد ایران با برگزاری مذاکرات موافق است، گرچه هنوز به نامه درخواست «کا‌ترین اشتون» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره پاسخ نداده است.

یکی از دیپلمات‌های غربی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد: آنچه که ما از آن‌ها می‌خواهیم، صریح است. ما از آن‌ها(ایران) تقاضا می‌کنیم که این امر را واضح و روشن بیان کنند که در میان موضوعات دستورکاری که قرار است راجع به آن‌ها بحثشود، موضوع برنامه هسته‌ای ایران نیز وجود و آن‌ها باید این مسئله را صریح و رسمی اعلام کنند.

داوداغلو تصریح کرد که نتیجه ناشی از مذاکرت می‌تواند بر اساس ایده‌های پیشین باشد که ایران در آن برخی از اورانیوم غنی‌شده خود را کنار گذاشت و در عوض برای راکتور تحقیقاتی تهران که ایزوتوپهای پزشکی تولید می‌کند، سوخت دریافت کرد.

وی ادامه داد: ‌‌ همان چارچوب می‌تواند برای تبادل سوخت استفاده شود یا توافقنامه جدیدی مطرح شود که به ایران بگوید، اوکی ما برای شما سوخت با درصد غنای ۲۰ را تهیه می‌کنیم اما شما غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد را متوقف کن.