اولین قدم چینی‌ها برای آمریکا

ترامپ در دیداری حساس در حاشیه نشست سران گروه 20 در آرژانتین با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین توافق کردند تا پس از ماه ها جنگ تجاری، آتش بسی 90 روزه اعلام کنند.

کاخ سفید اعلام کرد روسای جمهوری دو کشور توافق کردند که اعمال تعرفه های جدید را موقتا متوقف کرده و برای رسیدن به یک توافق تجاری تازه طی 90 روز تلاش کنند. در صورتی که در این مدت توافقی حاصل نشود، تعرفه های 10درصدی که پیشتر اعمال شده بود، به بیست درصد افزایش می یابد.

این اولین دیدار دو طرف از زمان آغاز جنگ تجاری میان دو کشور بود. آمریکا سال جاری ابتدا تعرفه ای 25 درصدی بر پنجاه میلیارد کالای چینی وضع کرد که پکن نیز دست به اقدام مشابهی زد.

واشنگتن در ماه سپتامبر دور دوم جنگ تجاری را کلید زد و بر دویست میلیارد دلار از کالاهای چین تعرفه ای 10درصدی بست. چین نیز بر شصت میلیارد دلار کالای آمریکایی بین پنج تا 10درصد تعرفه وضع کرد.

ترامپ تهدید کرده است که اگر توافقی حاصل نشود بر 267 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی تعرفه 10تا 25 درصدی وضع می کند. این همان نقطه کوری است که باعث می شود بازار روز خوش نبیند و سرمایه گذاران همچنان به آرزو کردن برای برقرار صلحی پایدار میان شی و ترامپ ادامه دهند.

هدف آمریکا از به راه انداختن این جنگ فشار آوردن بر چین برای تسهیل حضور شرکت های آمریکایی در بازار چینی ها و کاستن از کسری تراز تجاری با آن کشور است.

کسری تراز تجاری آمریکا در سال 2017 به 375 میلیارد دلار رسیده است. طبق آمار دولتی آمریکا، کسری تراز تجاری این کشور در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی مقابل چین به 261 میلیارد دلار رسیده است.