کمک انگلیس به تروریست‌های جبهه النصره

منابع مطلع حاضر در ریف استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه از تحرکات گروه تروریستی ائتلاف «هیئة تحریر الشام» -که رکن اصلی تشکیل دهنده آن جبهه النصره است- خبر می‌دهند.

این منابع به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند به تازگی 100 پهپاد از طریق یکی از بازرگانان ترکیه‌ای به دست تحریر الشام رسیده است.

این پهپادها از شهرک مرزی«حارم» خارج و به یکی از مقرهای تحریر الشام در شهرک «معره مصرین» انتقال داده شده است.

مقری که پهپادها بدانجا رسید، به مقر تروریست‌های مغربی شهره است و این پهپادها به عناصر مغربی و لیبیایی النصره تحویل داده شد.

این منابع اعلام کردند که عناصر لیبیایی و مغربی تحت نظارت «یک کارشناس انگلیسی دست به تغییراتی در ساختار این پهپادها می‌زنند تا وزنشان کم شود و تغییرات دیگری در آن به وجود می‌آورند».

به گفته منابع مذکور، هدف از به کارگیری چنین پهپادهایی، استفاده از آن در انجام حملات شیمیایی است؛ به گونه‌ای که در درون این پهپادها بمبهای کوچک حاوی مواد سمی کار گذاشته می‌شود.

افزون بر این پهپادها، النصره همچنین انباری از مواد شیمیایی و سمی در اختیار دارد که به گفته اسپوتنیک، شبیه «سپر شیمیایی» است و این گروه از این سپر به عنوان راهبرد هجومی و دفاعی خود استفاده می‌کند.

منابع آگاه در ادامه اعلام کردند که برخی از کارشناسان فنی متخصص در تغییر پهپادها، از تروریست‌های خارجی هستند که از عراق و شهر رقه سوریه وارد ادلب شدند.

اسپوتنیک همچنین گزارش داد که عناصر النصره در اواخر آگوست گذشته از منطقه «سرمدا» واقع در ریف ادلب 200 پهپاد را به یک مقر خود در محله «المهندسین» شهر ادلب انتقال دادند.

کارشناسان ترکیه‌ای و چچنی نیز تغییرات فنی و الکترونیکی در این پهپادها ایجاد کردند و این پهپادها از طریق مرزهای ترکیه وارد خاک سوریه شد و پس تغییر ساختار پهپادها، به «جسر الشغور» و ریف شمالی حماه انتقال یافت.

دهها فروند از این پهپادها طی ماههای گذشته به سمت منطقه ساحلی سوریه و مواضع ارتش سوریه در ریف شمالی حماه پرتاب شد که پدافند هوایی سوریه و روسیه همه این پهپادها را سرنگون کرد.

فعالیتهای شیمیایی النصره محدود به این پهپادها نیست؛ چرا که عناصر این گروه با همکاری کارشناسان فرانسوی دست به تعبیه مواد شیمیایی در کلاهک موشکها زدند و در میان تروریستها توزیع کردند