مشکلی بزرگ برای سرکردگان داعش

 داعش در اوج قدرت کنترل سرزمین‌هایی به بزرگی بریتانیا را داشت و بر بیش از ۱۰ میلیون تن حکمرانی می‌کرد اما امروز سلطه آن به شهرها و روستاهایی در شرق سوریه در امداد رودخانه فرات در دیر الزور محدود شده است که آن هم در محاصره نیروهای همپیمان آمریکاست.

شهر هجین و اطراف آن در مرز عراق و سوریه هم که به پناهگاهی برای اعضای ارشد داعش تبدیل شده بود زیر بمباران شدید قرار دارد. اکنون، حملات نیروهای تحت امر آمریکا موجب شده است تا اکثر آنها از پناهگاه‌های امن خود خارج شده و به دام بیفتند. ائتلاف ضد داعش آمریکا هفته گذشته از کشته شدن یک عضو ارشد این گروه در صحرای جنوب شرقی سوریه در نزدیکی شهر هجین خبر داد که به شمار تلفات اهداف رده‌بالا داعش در ماه‌های اخیر اضافه می‌کند.

کلنل شون ریان، سخنگوی ائتلاف ضد داعش گفت: تشدید جنگ در فرات برخی از رهبران را بیرون کشانده است و آنها همچون گذشته پناهگاهی برای پنهان شدن پیدا نمی‌کنند چون میدان نبرد در حال کوچک شدن است. این حملات هوایی بخشی از استراتژی جامع است که در آن نیروهای امنیتی عراقی هم به گشت‌زنی در مرز عراق می‌پردازند تا اطمینان حاصل کنند داعشی‌ها به آن سمت فرار نمی‌کنند. طبق برآوردها،‌ رهبران داعشی دیگری هم در هجین پنهان شده‌اند و احتمال دارد میزان تلفات چهره‌های ارشد آنها در آنجا به زودی افزایش یابد.

حسن حسن، نویسنده "داعش: درون ارتش وحشت" و کارشناس موسسه تحریر در سیاست خاورمیانه می‌گوید: بسیاری از این اعضا از نبردهای پیشین جان سالم به در بردند اما اکنون راه فراری ندارند و قابلیت جابجایی آنها به اطراف به شدت کاهش یافته است. همچنین با افزایش همکاری میان عراق، ترکیه و سوریه بازداشت فراری‌ها ساده‌تر شده است. با این حال تعدادی از رهبران ارشد این گروه همچنان فراری هستند.

اوت امسال ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کردند داعش هنوز ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار عضو در سراسر عراق و سوریه دارد که اکثر آنها درگیر نبرد نیستند اما در صورت امکان به درگیری‌ها ملحق می‌شوند. این گزارش هشدار داد گروه مذکور در حال تبدیل "از ساختار شبه دولتی به یک ساختار شبکه مخفی" است.