نگرانی آمریکا از سامانه‌های دفاع موشکی روسیه در سوریه

ژنرال کنت مکنزی (Kenneth McKenzie) نامزد ریاست ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: سیستم‌های دفاع موشکی اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ روسیه در خاک سوریه نیرو‌های آمریکایی را تهدید می‌کند.

­به گزارش این پایگاه اینترنتی، ژنرال کنت مکنزی، از نامزد‌های ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) (CENTCOM)، در جلسه تایید صلاحیت خود برای این مقام در برابر یکی از کمیته‌های مجلس سنای آمریکا گفت، ممکن است فعال شدن سیستم دفاع موشکی S-۴۰۰ روسیه در خاک سوریه تهدیدی برای نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا باشد.

او این اظهارات را روز سه شنبه و در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس سنا بیان داشت.

وی گفت: «سیستم دفاع موشکی اس -چهارصد هر زمانی که فعال شود تهدیدی برای نیرو‌های ما و شرکای ائتلافی ما در سوریه به همراه خواهد داشت. ما هنوز هم روی چگونگی مقابله با آن کار می‌کنیم.»

روسیه سامانه‌های دفاع موشکی اس-چهارصد را در پایگاه هوایی حمیمیم در خاک سوریه مستقر کرده است، اما هنوز سیستم‌های دفاعی آن را فعال نکرده است.

سامانه دفاع موشکی اس-چهارصد نسل جدید سیستم دفاع موشکی روسیه است که می‌تواند سه نوع مختلف موشک را به طور هم زمان شلیک کند. این سامانه قادر به از بین بردن انواع اهداف هوایی در محدوده‌های کوتاه برد و دوربرد از هواپیما‌های شناسایی کوچک گرفته تا موشک‌های بالستیک است.

مکنزی همچنین در این جلسه تأکید کرد واشنگتن اقدامی برای تأثیرگذاری بر فعالیت نیرو‌های روسیه در منطقه در حین انجام عملیات خود ضد تروریست‌ها انجام نخواهد داد.

مکنزی در هنگام ادای شهادت در مجلس سنا و هنگامی که از او پرسیده شد آیا هدف حضور نظامی ارتش آمریکا در سوریه مقابله با نفوذ روسیه است یا نه، گفت: «این قطعا و به طور شفاف از اهداف حضور ما در سوریه نیست.»

ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا با حضور و مشارکت بیش از هفتاد کشور جهان در حال انجام عملیات نظامی ضد گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق است. عملیات ائتلاف در عراق با همکاری دولت عراق انجام می‌شود، اما عملیات ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه با اجازه دولت بشار اسد و یا شورای امنیت سازمان ملل صورت نمی‌گیرد.

علاوه بر این، با توجه به گزارش مقامات دمشق، این ائتلاف در جریان حملات خود تعداد زیادی از افراد غیرنظامی را کشته است و در حملات خود از سلاح‌های ممنوعه و از جمله بمب‌های حاوی فسفر سفید استفاده می‌کند. این سلاح‌ها از طرف سازمان ملل متحد ممنوع اعلام شده است.