سناتور‌های آمریکا به تعداد کم اعضای سنا در دیدار رئیس سنا اعتراض کردند

 شماری از سناتور‌های آمریکایی نظر خود را درباره دیدار جینا هاسپل (Gina Haspel) رئیس سازمان سیا با شمار اندکی از مقامات سنا بیان داشتند.

این سناتور‌ها نظرات خود را پس از حضور هاسپل در سنا در روز سه شنبه بیان داشتند. هاسپل تنها با گروه کوچکی از سناتور‌ها از جمله رئیس سنا و روسای کنگره‌های سنا در امور امنیت ملی دیدار کرد.

این موضوع سبب شد بسیاری از سناتور‌ها به خاطر اینکه اجازه حضور در جلسه دیدار با رئیس سیا به آن‌ها داده نشد ابراز نا امیدی و ناخرسندی کنند.

سناتور جمهوری خواه رند پل (Rand Paul) از ایالت کنتاکی در این رابطه گفت: «من فکر می‌کنم که تعبیر تعریف دقیق وضع کنونی این است که رهبران کنگره یعنی افرادی که مردم این کشور آن‌ها را انتخاب می‌کنند مجاز به شنیدن این مطالب اطلاعاتی نیستند. بر اساس آنچه که در رسانه‌ها خوانده ام، سازمان سیا با اطمینان زیاد نتیجه گیری کرده است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل خاشقجی دست داشته است، البته این اطلاعات تاکنون از طریق نهاد‌های اطلاعاتی به من داده نشده است؛ بنابراین وقتی سازمان‌های اطلاعاتی این موارد مهم را از دسترس نمایندگان منتخب مردم دور نگه می‌دارند این نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال افزایش قدرت خود هستند. قدرت آن‌ها بدون هیچ کنترلی روز به روز افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین معتقدم ما نیازمند کنترل و تعادل در اقدامات جامعه اطلاعاتی هستیم. اینکه رئیس سازمان سیا پس از ابراز نارضایتی ما درباره حضور نیافتنش در جلسه پیشین در جلسه امروز حاضر شد ما را نا امید کرد. آن‌ها (مقامات ارشد دولت آمریکا) همچنان مخالف افرادی مانند من که منتقد جنگ عربستان سعودی ضد یمن بوده ام، هستند. من حقیقتا معتقدم زمانی که سازمان سیا با اطمینان بسیار بالا نتیجه گرفت که این مقام ارشد عربستان به شیوه‌ای وحشیانه این فرد (جمال خاشقجی) را کشت، آنچه که ما باید انجام دهیم این است که یک پیام قوی برای عربستان سعودی سعودی بفرستیم. این پیامی بوده است که من از آن حمایت کرده ام. ما باید تمامی توافق نامه‌های فروش سلاح را به حالت تعلیق دربیاوریم.»

وی افزود: «شک من بر این است که آن‌ها تلاش می‌کنند افرادی را برای دیدار با رئیس سازمان سیا دعوت و با ارائه برخی اطلاعات متقاعد کنند تا آن‌ها رای خود را درباره هرگونه راه حل برای یمن تغییر دهند. من امیدوارم که اینگونه نشود. من امیدوارم که آن‌ها رای خود را تغییر ندهند. آن‌ها به خوبی هم می‌دانند که من رای خود را تغییر نخواهم داد. آن‌ها بر روی این موضوع حساب باز کرده اند. اما من رای خود را تغییر نخواهم داد، زیرا معتقدم که موضوع جنگ یمن نباید به بخشی جانبی از این موضوع (قتل خاشقجی) بدل شود؛ بنابراین ما منتظر خواهیم ماند تا ببینیم که چه روی خواهد داد. اما من معتقدم که جامعه اطلاعاتی همچنان به اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع نیازمند است.»

سناتور جمهوری خواه باب کورکر (Bob Corker) هم گفت: «ما دیروز با رئیس سنا دیدار کردیم. بدیهی است که من با سناتور‌ها گراهام و یانگ و دیگر افراد از حزب دموکرات برای دریافت نظرات آن‌ها صحبت کرده ام. ما هم اکنون شاهد هیچ راه حلی برای موضوع یمن نیستیم. من معتقدم تا روز دوشنبه آتی نمی‌توانیم شاهد راه حلی باشیم و باید منتظر بمانیم؛ بنابراین ما هنوز به گزینه‌های پیش روی خود می‌اندیشیم.»

وی افزود: «ما باید این موضوع را بدانیم که آیا او (محمد بن سلمان) این دستور را داده است یا نه؟ آنگاه باید واکنش خود را نشان دهیم. به نظرم او این کار را انجام داده است. نهادی که تحت فرمان وی بوده است این اقدام (قتل خاشقجی) را انجام داده است. همان طور که می‌دانید آن‌ها هیچ گاه مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته اند. این اقدامی نامناسب است؛ بنابراین بدون توجه به این موضوع که آیا او این کار را انجام داده است یا نه که البته من فکر می‌کنم که انجام داده است ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این اقدام را نهادی که کنترل آن در دست وی است، انجام داده است. او صاحب نهادی است که قوانین بین المللی و ارزش‌های آمریکایی را نقض کرده است.»

این سناتور آمریکایی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: «به نظر شما اینکه دولت آمریکا به این موضوع (قتل خاشقجی) با دیده شک و تردید نگریسته است می‌تواند چه منافعی برای وی (محمد بن سلمان) به همراه داشته باشد؟ گفت: من نمی‌دانم. من قصد دارم که بر اساس برنامه امشب با آن‌ها در این رابطه صحبت کنم.»

سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) هم گفت: «این ایده که وی (رئیس سازمان سیا) در برابر تنها شماری اندک از افراد کنگره حاضر شود، به نظرم اصولا اقدامی اشتباه و نادرست است. ما به این موضوع نیاز داریم که اطلاعات و نظرات سازمان سیا را بشنویم. ما به این موضوع نیاز داریم که اطلاعات سازمان سیا در رابطه با این موضوع (قتل خاشقجی) در اختیار ما قرار داده شود. ما در آستانه رای گیری درباره نوع پاسخ خود به سعودی‌ها هستیم و برای انجام این کار به اطلاعات کامل نیازمندیم.»

­سناتور‌های آمریکایی هفته گذشته و پس از آنکه هاسپل همراه با وزرای امورخارجه و دفاع آمریکا در جلسه غیر علنی سنا پیرامون قتل جمال خاشقجی و نحوه پاسخگویی آمریکا به عربستان حضور پیدا نکرد به شدت عصبانی شدند. پس از جلسه هفته گذشته که تنها با حضور پمپئو و ماتیس برگزار شد بسیاری از سناتور‌ها اعلام کردند از سخنان این دو مقام ارشد دولت آمریکا قانع نشده اند. این موضوع سبب شد آن‌ها قطعنامه‌ای را برای قطع کمک به ائتلاف تحت هدایت عربستان در جنگ یمن با شصت و سه رای موافق در برابر سی و هفت رای مخالف به تصویب برسانند.