مرگ ۱۵ پناهجو در سواحل لیبی

سازمان هلال احمر لیبی روز سه شنبه اعلام کرد ۱۵ مهاجر غیر قانونی به دنبال واژگون شدن قایق آن‌ها در سواحل لیبی بعد از ۱۱ روز سرگردانی در دریا جان باختند و ۱۰ نفر دیگر از جمله دو زن نجات داده شدند.

بها الکواش، سخنگوی سازمان هلال احمر لیبی اعلام کرد قایق مهاجران غیر قانونی که از شهر صبراته واقع در ۷۰ کیلومتری غرب طرابلس، پایتخت لیبی حرکت کرده بود و می‌خواست به سواحل ایتالیا عزیمت کند که در سواحل مصراته واقع در ۲۷۰ کیلومتری شرق پایتخت لیبی واژگون شد. این منبع اعلام کرد بدون تردید به علت آب و هوای نامساعد، جریان آب قایق را به آن منطقه برده بود.

یک عضو دیگر سازمان هلال احمر لیبی نیز که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد نجات یافتگان شامگاه دوشنبه در ساحل شهر مصراته نجات داده شده اند. این افراد عبارتند از: یک الجزایری، یک مصری و هشت مهاجر غیر قانونی اتباع کشور‌های جنوب صحرای آفریقا.

به گفته نجات یافتگان در میان ۱۵ نفری که جان باخته اند سه زن نیز به چشم می‌خورد.

الکواش اعلام کرد نجات یافتگان که از کم شدن شدید آب بدن و جراحات رنج می‌بردند، پیش از انتقال به بازداشتگاه مهاجران در شهر مصراته از کمک‌های اولیه برخودار شدند.

عثمان بالبیسی، رئیس دفتر سازمان بین المللی مهاجرت در لیبی با اشاره به این مطلب که نجات یافتگان به علت از دست دادن شدید آب بدن رنج می‌بردند، از این حادثه "مصیبت بار" ابراز تاسف کرد.

وی تصریح کرد یک تیم پزشکی سازمان وی برای مراقبت از این مهاجران در راه هستند.

بعد از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی که در سال ۲۰۱۱ بعد از هشت ماه شورش در لیبی کشته شد، هزاران مهاجر با عبور از مرز‌های جنوبی لیبی که پنج هزار کیلومتر طول دارد، تلاش می‌کنند از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند.

بعد از سقوط قذافی، قاچاقچیان انسان با استفاده از هرج و مرج حاکم بر لیبی هر سال ده‌ها هزار مهاجر غیر قانونی را از لیبی به طرف ایتالیا واقع در ۳۰۰ کیلومتری سواحل لیبی اعزام می‌کنند.

بعد از سقوط رژیم قذافی لیبی در هرج و مرج فرو رفته است و دو قدرت رقیب و همچنین ده‌ها گروه شبه نظامی بر سر قدرت در این کشور باهم کشمکش می‌کنند.