قاتل خاشقجی از نگاه سناتورهای آمریکایی

پس از جلسه رئیس سیا با سناتورهای آمریکایی، برای بسیاری از آنها تردیدی نمانده که محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی آمر قتل روزنامه‌نگار منتقدش بوده است.

سشنبه سناتورهای آمریکایی شاهد جلسه توجیهی «جینا هاسپل»، رئیس سیا در خصوص شیوه قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی بودند.

جمال خاشقچی که مواضعش در سال‌های اخیر علیه رژیم سعودی برگشته بود، روز دهم مهرماه گذشته، پس از ورود به کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول، توسط یک تیم اعزامی از عربستان سعودی به قتل رسید و تا همین امروز هم جسد او ناپیداست. ریاض برخی افراد را متهم به قتل او کرده اما تاکید دارد که شخص ولی‌عهد سعودی از چند و چون این ترور بی‌اطلاع بوده است. اما از گفته‌های سناتورهای آمریکایی برمی‌آید که نظر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا چیز دیگری است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشته است که تعدادی از سناتورهای آمریکایی می‌گویند تردیدی وجود ندارد که محمد بن‌سلمان پشت قتل جمال خاشقچی بوده است.

بن‌سلمان، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا یکی از اصلی‌ترین محورهای سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا بوده است. وی قراردادهای نظامی به ارزش 110 میلیارد دلار با آمریکا امضا کرده که رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید حاضر نیست آنها را از دست بدهد.

وال‌استریت ژورنال پیش از این نیز گزارش داده بود که سیا کشف کرده بن‌سلمان در ساعات پیش و پس از قتل روزنامه‌نگار منتقد خود، یازده پیام برای مشاور نزدیکش که بر قتل نظارت می‌کرد فرستاده است.

هنوز مشخص نیست که واکنش قانون‌گذاران آمریکایی به گزارش سیا و آمریت بن‌سلمان در ترور خاشقچی چیست اما به‌نظر می‌رسد دولت ترامپ در برابر هر تصمیمی که به قراردادهای سودآور نظامی با سعودی‌ها لطمه بزند، مانع‌تراشی کند.