هراس تل آویو از واکنش حزب الله

به نظر می رسد که اقدامات خصمانه صهیونیست ها علیه مقاومت چه در غزه و چه در لبنان پایانی ندارد و مقامات این رژیم با وجود متحمل شدن شکست های سنگین، باز هم قصد ندارند از ماجراجویی های احمقانه ای که نتیجه‌اش کاملا واضح و روشن است، دست بکشند.

در همین ارتباط، اخیرا رژیم صهیونیستی با طرح یک ادعای تازه علیه حزب الله لبنان، ماجراجویی جدیدی را در محور شمالی اراضی اشغالی در مرز با لبنان، کلید زده است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز عملیاتی گسترده تحت عنوان «سپر شمال» به منظور کشف تونل‌های ادعایی حزب الله در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی خبر داده است. این عملیات به تازگی آغاز شده و ارتش رژیم صهیونیستی شمار زیادی از تجهیزات نظامی و نیروهای خود را در مرزهای شمالی مستقر و این منطقه را، منطقه بسته نظامی اعلام کرده است.

در همین حال، روزنامه یدیعوت احرونوت تاکید کرد که به وزرای کابینه امنیتی دولت رژیم صهیونیستی ابلاغ شده ست که به هیچ وجه در مورد این عملیات در رسانه‌ها اظهارنظر نکنند. این عملیات که تحت عنوان «سپر شمال» انجام می شود، درحالی است که با مخالفانی نیز در اراضی اشغالی مواجه است. از «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی می توان به عنوان یکی از مخالفان برجسته این عملیات یاد کرد. وی در این خصوص گفته که در حال حاضر باید متوجه خطر غزه بود و نه لبنان.

 

نگرانی صهیونیسم از واکنش مقاومت لبنان

 

واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی پس از شکست سنگین در برابر گروه های مقاومت اسلامی در اراضی اشغالی فلسطین، تحت هیچ شرایطی، در حال حاضر آمادگی پذیرش شکستی سنگین‌تر از حزب الله لبنان در جبهه شمالی را ندارد. مقامات سیاسی صهیونیسم و فرماندهان نظامی این رژیم به خوبی به این واقعیت واقف هستند و البته شماری از آن ها نیز بر آن صحه گذاشته اند.

درهمین راستا، زمزمه های نگرانی فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی از هرگونه واکنش احتمالی حزب الله لبنان به عملیات «سپر شمال» تل آویو، از گوشه و کنار به گوش می رسد. به عنوان نمونه «آموس یدلین» رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی فاش کرد که این رژیم نگران واکنش حزب الله به عملیات «سپر شمال» در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی است. این فرمانده سابق رژیم صهیونیستی افزود: این نگرانی وجود دارد که حزب الله عملیات «سپر شمال» را یک اقدام خصمانه علیه لبنان بداند و بخواهد به آن واکنش نشان دهد.

 

واکنش حزب الله لبنان به تحرکات بی ثبات کننده تل آویو

 

نگرانی صهیونیست ها از هرگونه واکنش احتمالی حزب الله لبنان زمانی بیشتر شد که یکی از اعضای بلندپایه این گروه سخنانی را درخصوص عملیات «سپر شمال» بیان کرد. «حسن حب الله» عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان در این خصوص تاکید کرد که مقاومت در آمادگی کامل قرار دارد و هرگونه تحرک دشمن صهیونیستی در تمامی جبهه‌ها را تحت نظر دارد.

وی گفت: رژیم صهیونیستی خوب می‌داند دورانی که حمله می‌کرد و زمام امور را در دست داشت، بسر آمده است و مقاومت امروز قادر است در برابر هرگونه تجاوز این رژیم بایستد و ضربات سختی به آن وارد کند، همانگونه که در تجاوز اخیر علیه غزه در اواسط ماه نوامبر گذشته، جنگ ۳۳ روزه و جنگ‌های قبل از آن شاهد بودیم.

حب الله افزود که دشمن صهیونیستی پس از جنگ ۳۳ روزه دیگر جرات نکرد دست به حمله علیه مقاومت بزند، زیرا دریافته است که مقاومت قادر است به این رژیم ضربه وارد کند. وی اظهار داشت که مقاومت یک زنجیره پیوسته است و نمی‌توان مقاومت در غزه و لبنان را هم از جدا کرد، زیرا دشمن یکی است و مقاومت هم یکی است، هرچند نبرد با این دشمن در جبهه‌های مختلف انجام می‌گیرد. حسن حب الله خاطرنشان کرد که حزب الله هرگز اجازه نمی‌دهد دشمن صهیونیستی علیه یکی از جبهه‌های مقاومت دست به تجاوز بزند و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده فرماندهان میدانی است.

این واکنش پس از آن اتخاذ شد که یکی از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به نام «یوسی کوپرواسر» در سخنانی تهدیدآمیز علیه حزب الله اعلام کرد که صهیونیست ها باید برای درگیری نظامی با این گروه آماده باشند. در هر صورت، به نظر می رسد که مقامات رژیم صهیونیستی پیام حزب الله لبنان که از زبان «حسن حب الله» اعلام شد را دریافت کرده باشند و دست به اقدامی که به مثابه یک خودکشی سیاسی است، نزنند.

 

تلاش برای باج‌خواهی از سران حزب الله

 

شاید یکی از علل و عوامل مهم آغاز عملیات خصمانه «سپر شمال» توسط رژیم صهیونیستی در مرزهای با لبنان، مطرح شدن زمزمه های بازگشایی جبهه جولان توسط نیروهای مقاومت سوری و با حضور قدرتمندانه حزب الله باشد. صهیونیست ها در طول سال هایی که از اشغالی بلندی های استراتژیک جولان می گذرد بارها نشان داده اند که با چنگ و دندان حاضرند از منطقه تحت اشغال خود محافظت کنند و آن را از دست ندهند. لذا انتشار گزارش های متعدد از آمادگی حزب الله برای بازگشایی جبهه جولان جهت آزادسازی آن، موج عظیمی از ترس و وحشت را بر صفوف صهیونیستها حاکم کرده است.

به همین دلیل، رژیم صهیونیستی با آغاز عملیات تجاوزکارانه سپر شمال در مرزهای با لبنان در واقع به دنبال باج خواهی از سران مقاومت و در رأس آنها سید حسن نصرالله است تا بدین ترتیب، حزب الله از ورود به عملیات قریب الوقوع آزادسازی جولان صرف نظر کند. این درحالی است که صهیونیست ها بازهم اشتباه راهبردی فاحشی را مرتکب شدند و در طول سالیان گذشته به این واقعیت پی نبردند که مقاومت تحت هیچ شرایط اهل باج دهی به دشمن صهیونیستی نیست؛ کما اینکه هیچگاه چنین اقدامی نکرده است. بنابراین، واضح است که معادله «جولان در برابر محور شمالی» به جایی نخواهد رسید.

 

نا آرام کردن جبهه شمالی با چاشنی آشوب سیاسی بین المللی

 

باتوجه به وضعیت حال حاضر رژیم صهیونیستی، همانطور که پیشتر نیز گفته شد این رژیم آمادگی ورود به نبردی دیگر با مقاومت و پذیرش شکستی سخت تر از گذشته را ندارد. لذا بسیار بعید به نظر می رسد که مقامات رژیم صهیونیستی حداقل در برهه کنونی قصد ورود به نبرد مستقیم با حزب الله لبنان را داشته باشند.

برهمین اساس، به نظر می رسد که نا آرام کردن جبهه شمالی هدف اصلی و اساسی صهیونیسم از عملیات تجاوزکارانه «سپر شمال» باشد. در واقع، رژیم صهیونیستی با انجام این عملیات و طرح ادعاهای مضحک همچون کشف تونل های عریض و طویل متعلق به حزب الله، به نوعی قصد دارد اوضاع جبهه شمالی را متشنج سازد.

از سوی دیگر، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با متشنج ساختن اوضاع جبهه شمالی، به دنبال آن است که یک آشوب سیاسی بین المللی را علیه حزب الله لبنان به راه بیندازد تا به زعم خود با یک تیر، دو هدف را نشانه رفته باشد؛ اول اینکه افکار عمومی خیلی زود شکست مفتضحانه تل آویو در برابر مقاومت در غزه را فراموش کنند و دوم آنکه بحران های داخلی او در اراضی اشغالی ازجمله ناکارآمدی نظامی ـ امنیتی و همچنین دست داشتن در پرونده های فساد مالی، از کانون توجهات منطقه ای و فرامنطقه ای خارج شود.