آیا امیر قطر به دعوت رسمی پادشاه عربستان پاسخ مثبت می دهد؟

به رغم دعوت رسمی «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی از «شیخ تمیم بن‌حمد» امیر قطر برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس، که قرار است روز یکشنبه در ریاض برگزار شود، مشارکت قطر در این محل در هاله‌ای  از ابهام قرار دارد.

ابهام درباره مشارکت دوحه در نشست مذکور به پیامدهای دو موضوع اساسی برمی‌گردد، نخست: بحران میان قطر و ائتلاف چهارگانه( عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر)، دوم: نقش رسانه‌ای قطر در پوشش قرار دادن قضیه قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌‌نگار منتقد عربستان.

از این‌رو، محافل سیاسی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا قطر پس از اعلام خروجش از سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک»، گام بعدی خود را با خروجش از شورای همکاری خلیج‌فارس برخواهد داشت.

در این‌باره باید درباره اظهارات «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر تامل کرد که اوایل ماه جاری میلادی اظهار داشت: وضعیت کنونی شورای همکاری خلیج‌فارس «تاسف‌بار» است و این شورا قدرت تاثیرگذاری خود را از دست داده و در سایه شرایط کنونی، در وضعیتی قرار دارد که بازگشت به جایگاه قبلی‌اش غیرممکن است.

برخی ناظران می‌گویند به نظر می‌رسد احتمال شرکت نکردن قطر و یا شرکت کردن در سطح وزیر خارجه به مراتب بیشتر از شرکت شیخ تمیم در نشست ریاض است.