ترکیه خواستار تعطیلی مراکز نظامی آمریکا در شمال سوریه شد

خلوصی آکار روز جمعه گفت ترکیه از آمریکا خواسته است برای جلوگیری از وقوع هرگونه درگیری و رویارویی میان ارتش ترکیه و جنگجویان کُرد مورد حمایت واشنگتن، پایگاه‌ها و مراکز دیدبانی نظامیان آمریکایی در مناطق شمال سوریه و در مجاورت مرز‌های این کشور با ترکیه را برچیند.

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد خلوصی آکار در دیدار با جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، در آنکارا، درخواست ترکیه برای تعطیلی مراکز نظامی آمریکا در شمال سوریه را به اطلاع او رساند.

خلوصی آکار روز جمعه بار دیگر از آمریکا خواست به همکاری خود با یگان‌های مدافع خلق کرد‌های سوریه پایان دهد. او گفت ایجاد «گذرگاه (دالان) تروریستی» در مناطق مرزی این کشور هرگز برای آنکارا پذیرفتنی نخواهد بود.

مقامات ترکیه و آمریکا توافق کردند به یک راه حل نهایی درباره اجرای نقشه راه در ارتباط با شهر منبج واقع در شمال سوریه برسند.

آکار در تاریخ ۲۴ نوامبر گذشته (۳ آذر) از اقدام ارتش آمریکا در ایجاد مراکز نظامی و دیدبانی در مناطق شمال سوریه با هدف جلوگیری از هر گونه رویارویی میان ارتش ترکیه و یگان‌های مدافع خلق کرد‌های سوریه، بازوی نظامی اصلی نیرو‌های سوریه دموکراتیک، به شدت انتقاد کرده بود.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق کرد‌های سوریه (بازوی اصلی و نظامی نیرو‌های دموکراتیک سوریه) را یک «سازمان تروریستی» می‌داند. ترکیه می‌گوید یگان‌های مدافع خلق کرد‌های سوریه از گروه‌های وابسته به پ‌ک‌ک است.