نخست‌وزیر تونس به زودی حزب جدید تشکیل می‌دهد

زهره ادریس، از رهبران سابق حزب ندای تونس که به "ائتلاف ملی" پیوسته، گفت که این ائتلاف ظرف 10 روز آینده حزب سیاسی جدیدی تشکیل خواهد داد و احتمالا یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس ریاست آن را برعهده داشته باشد.

این درحالی است که قبلا اعلام شده بود که تشکیل حزب سیاسی جدید اواسط ژانویه به صورت رسمی اعلام خواهد شد. بیشتر اعضای ائتلاف ملی پس از بالاگرفتن اختلاف میان نخست‌وزیر و رئیس جمهوراز حزب ندای تونس جدا شده‌اند و به نخست‌وزیر وفادارند.

فراکسیون ائتلاف ملی تونس در پارلمان اولین نشست‌های رسمی خود را برای مشخص کردن موعد تشکیل حزب سیاسی جدید برای شرکت در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری آتی برگزار کرده است.

اخیرا مصطفی بن احمد، رئیس فراکسیون ائتلاف ملی گفته بود که این فراکسیون وابسته به نخست‌وزیر نیست اما از ثبات دولت حمایت می‌کند و در این نکته با نخست‌وزیر دیدگاه مشترکی دارد.

فراکسیون ائتلاف ملی درحال حاضر 39 کرسی در پارلمان دارد و برخی فراکسیون‌های دیگر در پارلمان دارد درحال بررسی امکان ائتلاف میان دو طرف هستند. با این ائتلاف تعداد کرسی‌های ائتلاف ملی به 53 کرسی می‌رسد. این درحالی است که جنبش النهضه 69 کرسی دارد و حزب ندای تونس 51 کرسی دارد.

از سوی دیگر قرار است پارلمان تونس 21 دسامبر جلسه عمومی را برای انتخاب رئیس جدید هیئت عالی انتخابات و تعیین سه عضو آن برگزار کند. این اقدام گام مهمی در مسیر موفقیت روند انتخابات محسوب می‌شود چراکه برخی احزاب به دشواری برگزاری انتخابات در موعد مشخص اشاره می کنند.