تشریح مذاکرات سوئد از زبان گریفیتس

کنفرانس مطبوعاتی مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن، در ریمبو در حومه استکهلم پایتخت سوئد از لحظاتی پیش آغاز شده است.

نماینده سازمان ملل در امور یمن هشدار داد وضعیت انسانی یمن، بسیار وحشتناک است.

وی خاطر نشان کرد ما خواهان توافق در دور دوم مذاکرات و پیشرفت در آن هستیم.

گریفیتس اظهار داشت می‌خواهیم به توافقی در دور دوم رایزنی‌ها برسیم که هدف آن دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران یمن است.

نماینده سازمان ملل در امور یمن در پاسخ به سئوالی خاطر نشان کرد مذاکرات فعلی، وضعیت شهرهای تعز و الحدیده را بررسی کرده است.

این دیپلمات انگلیسی افزود امیدوارم به توافقی برای توقف تشدید درگیر‌ی‌ها در الحدیده و تعز برسیم و این مسئله اهمیت دارد.

گریفیتس اظهار داشت امیدوارم به توافقات مکتوب در این دور از مذاکرات به نفع ملت یمن برسیم.

نماینده سازمان ملل در امور یمن در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت به دستیابی به توافقات درباره مبادله اسیران نزدیک شده‌‌ایم.

وی در ادامه به اوضاع بندر الحدیده در غرب یمن اشاره کرد و گفت مسئله الحدیده بسیار دشوار است و نقطه عطف و محوری در این دور از مذاکرات به شمار می‌رود.

گریفیتس اظهار داشت هیچ تضمینی نمی‌دهم و در جایگاهی که این تضمین‌ها را بدهم هم نیستم، بلکه این مسئولیت طرف‌های مذاکره‌کننده است.

وی افزود نشست طرف‌ها پس از دو سال و نیم، یک دستاورد به شمار می‌رود و باید به آن احترام گذاشت و دو طرف مذاکره کننده، مسئول برقراری صلح در کشورشان هستند.

گریفیتس در ادامه به وضعیت فرودگاه بین المللی صنعاء‌ اشاره کرد که همچنان به سبب تهدیدهای رژیم سعودی و متحدانش بسته است، وی افزود : امیدوارم که فعالیت فرودگاه صنعاء سریع‌ترین زمان ممکن از سرگرفته شود.

نماینده سازمان ملل در امور یمن افزود همچنان بر روی دستیابی به زمینه مشترک میان طرف‌های درگیر به منظور فعال‌سازی مجدد فرودگاه صنعاء کار می‌کنیم.

گریفیتس اظهار داشت امیدواریم دور دوم مذاکرات درباره یمن میان طرف‌های مختلف را اوایل سال آینده(2019) برگزار کنیم.

وی افزود : امیدوارم که دو طرف، درباره دور دوم مذاکرات در اوایل سال آینده به توافق دست یابند.

گریفیتس در پاسخ به سئوال دیگری گفت سازمان ملل می‌تواند در هوانوردی در یمن نقش ایفا کند.

مذاکرات یمن از روز پنجشنبه پانزدهم آذر به میزبانی سوئد در شهر استکهلم آغاز شده است، اما کارشکنی سعودی‌ها و امارات و پافشاری آنها بر شروط قیم‌مآبانه خود همچنان ادامه دارد،‌ برخی رسانه‌ها از توافق طرف‌های حاضر در این مذاکرات درباره مبادله اسیران خبر داده‌اند