افزایش بودجه نظامی ژاپن برای خرید رادار و جنگنده از آمریکا

وزارت دفاع ژاپن ماه جاری طرح بودجه نظامی ۲۷ تریلیون ینی (۲۳۹.۵ میلیارد دلاری) برای پنج سال آتی را که از آوریل ۲۰۱۹ آغاز می‌شود، ارائه خواهد داد. این طرح بودجه پیشنهادی، اولین بار روز شنبه توسط روزنامه اقتصادی نیکئی ژاپن گزارش شد. طبق آن، بودجه سالانه به طور میانگین ۱.۱ درصد رشد می‌کند و از میانگین ۰.۸ درصد پیشین بیشتر می‌شود.

این منبع در دولت ژاپن گفت: هنوز برای تاییدیه نهایی نیازمند بحث و رایزنی بیشتری هستیم. ممکن است طرح مذکور اواخر همین ماه مورد بررسی کابینه قرار بگیرد.

وزارت دفاع ژاپن هنوز درباره این گمانه‌زنی اظهارنظری نکرده است. مقداری از اعتبارات جدید برای خرید تجهیزات ساخت آمریکا شامل دو رادار دفاع موشکی بالستیک ساحلی آگیس و جنگنده‌های اف‌-۳۵ لاکهید مارتین هزینه خواهد شد.

خرید تجهیزات ساخت آمریکا به ژاپن در حل و فصل مناقشه تجاری با واشنگتن کمک می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ژاپن را برای خرید کالاهای بیشتری از آمریکا شامل تجهیزات نظامی تحت فشار گذاشته است و به اعمال تعرفه علیه خودروهای وارداتی از ژاپن برای کاهش کسری تجاری با توکیو تهدید می‌کند.

ژاپن حدود یک درصد تولید ناخالص ملی‌اش را برای نیروهای نظامی خود هزینه می‌کند که با توجه به قدرت اقتصادی این کشور، به یکی از بزرگترین هزینه‌کنندگان نظامی جهان تبدیل می‌شود. تازه‌ترین برنامه خرید نظامی در سندی جداگانه که اولویت‌های دفاعی ژاپن را برای ۱۰ سال آتی تشریح می‌کند، منتشر خواهد شد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قصد دارد ارتش کشورش را در واکنش به هرگونه حمله موشکی کره‌شمالی و قدرت هوایی و دریایی رو به رشد چین در آب‌های اطراف ژاپن تقویت کند.