ناتو ارتش اوکراین را با تجهیزات پیشرفته مخابراتی مجهز می‌کند

ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو می‌گوید که ناتو تصمیم دارد تا پیش از پایان سال تجهیزات مخابراتی پیشرفته‌ای را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.

ینس استولتنبرگ همچنین اظهار کرد ناتو حمایت قوی سیاسی و عملی خود از اوکراین را اعلام می‌کند و این حمایت شامل کمک 40 میلیون یوریی متحدان به صندوق اعتمادسازی ناتو-اوکراین است. این صندوق به اوکراین کمک می‌کند تا تجهیزات مخابراتی، کنترل، و فرماندهی خود را ارتقاء دهد.

دبیرکل ناتو با اشاره به تنش دریایی اخیر بین اوکراین و روسیه افزود هم‌اکنون افزایش تنش در دریای آزوف به سود هیچ طرفی نیست.

تنش بین مسکو و کی‌یف پس از آن آغاز شد که یکشنبه دو هفته پیش، در پی ورود غیرقانونی سه فروند کشتی اوکراینی به آب‌های سرزمینی روسیه در تنگه «کِرچ»، بین دریای سیاه و دریای آزُف (Azov)، در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه، نیروی دریایی روسیه کشتی‌های اوکراینی را توقیف و ملوانان آنها را نیز بازداشت کرد. رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند در این حادثه تبادل آتش بین نیروهای دریایی روسیه و اوکراین صورت گرفته و چند ملوان اوکراینی نیز زخمی شده‌اند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد تا زمانی که کشتی‌ها و ملوانان اوکراینی در اسارت روسیه قرار دارند، هیچ دیداری بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، صورت نخواهد گرفت.