شکست ائتلاف عربستان و امارات در توافق حدیده

پایگاه اینترنتی «الخلیج آنلاین» در گزارشی نوشت: عربستان و امارات (کشور‌های متجاوز به یمن) مثل کسی که تلاش می‌کند شکستش را پنهان کند، فورا از توافق بر سر شهر حدیده استقبال کردند. این دو یعنی ائتلافشان که حدود چهار سال ادامه یافت نتوانستند سلطه خود را بر این شهر تثبیت کنند. طمع‌ورزی‌های عربستان و امارات در این شهر که در ساحل دریای سرخ قرار دارد این دو را واداشت در سپتامبر ۲۰۱۸ حمله نظامی انجام دهند که با مخالفت طرف‌های بین‌المللی و حقوقی روبرو شد.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، پس از اعلام دستیابی به توافق بین طرف‌های درگیر در یمن با حمایت سازمان ملل متحد در سوئد، ریاض و ابوظبی که دو عامل مهم در نزاع در این کشور فقیر به شمار می‌روند، از موفقیت‌آمیز بودن این رایزنی‌ها استقبال کردند که این به منزله تایید شکست ائتلافشان به شمار می‌رود.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، در صفحه شخصی خود در «توئیتر» نوشت: «از توافق سوئد (حدیده) استقبال می‌کنیم و معتقدیم که فشار نظامی نیرو‌های ائتلاف عربی و نیرو‌های یمنی علیه حوثی‌ها در حدیده نتیجه بخش بوده است».

محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن، گفت: توافق‌هایی که سازمان ملل متحد بین طرفین جنگ در یمن حمایت کرد «نیرو‌های حوثی را ملزم می‌کند از بندر و شهر حدیده خارج شوند».

خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن، در صفحه شخصی خود در «توئیتر» نوشت: عربستان از این توافق استقبال و از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل متحد قدردانی می‌کند. این گامی مهم در مسیر بازگرداندن حاکمیت و استقلال ملت یمن است.

وی افزود: ائتلاف ریاض و ابوظبی برای حمایت از ملت یمن و دولت قانونی (دولت مستعفی و فراری منصور هادی)، پایان دادن به جنگ، کودتا و بحران انسانی که شبه نظامیان حوثی آغازگر آن بودند، تشکیل شد.

در ادامه این گزارش آمده است اظهارات مقامات دو کشور در این زمینه نشان می‌دهد که این دو تلاش می‌کنند نقش ائتلاف را در موفقیت رایزنی‌ها نشان دهند در حالی که انتقادات بین‌المللی از نقش نیروی نظامی مشترک ابوظبی و ریاض در یمن ادامه دارد.

الخلیج آنلاین در ادامه نوشت: اظهارات مقامات عربستان و امارات با واقعیت‌ها در یمن تناقض دارد؛ زیرا ائتلافی که این دو کشور بر عهده دارند از سوی سازمان‌های بین‌المللی و حقوقی به نقض حقوق غیرنظامیان متهم شده و علاوه بر این صد‌ها حمله هوایی این دو کشور یمنی‌های بی‌گناه را هدف قرار داده است.

جنگی که ریاض و ابوظبی در آن مشارکت دارند سبب بروز بدترین گرسنگی در تاریخ معاصر جهان شد و علاوه بر این میلیون‌ها یمنی آواره شدند و وبا و دیگر بیماری‌ها شیوع یافت در حالی که نظام بهداشت و درمان نیز در این کشور نابود شده است.

در انتهای این مطلب آمد است: پس از چهار سال جنگ بین طرف‌های درگیر در یمن که ائتلاف (متجاوز) عربی یکی از مهمترین طرف‌های آن به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد این ائتلاف نتوانست به اهداف خود به ویژه در زمینه تلاش برای در دست گرفتن کنترل شهر حدیده و بندر راهبردی آن دست یابد. ائتلاف و نیروهایش طی ماه‌های گذشته سعی کردند کنترل این بندر را از طریق گروه‌های جنگجوی تحت حمایت امارات و عربستان سعودی در دست بگیرند، اما فشار‌های بین‌المللی عملیات نظامی را ناکام ساخت.