چند ماه پس از مواجهه با اعتراضها بر سر طرح اصلاحات امور مستمري بگيران و تصميم براي اخراج هزاران كولي از فرانسه، رئيس جمهور اين كشور اكنون با اتهام جاسوسي از خبرنگاران و روزنامهنگاران در اين كشور روبهرو شده است.

به گزارش افکار به نقل از ایسنا، این اتهام‌های جدید علیه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه شامل دستور برای بازرسی از منازل و دفاتر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، شنود مکالمات و رهگیری منابع مورد استفاده روزنامه‌نگاران و هم چنین تشکیل و نظارت بر یک گروه ویژه مخفی برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران است.

روزنامه نگاران و خبرنگاران فرانسوی اعلام کردند که نیکولا سارکوزی با هدف جلوگیری از فعالیت آنها برای افشای فساد گسترده در دولت پاریس این اقدام را انجام داده است.

به نوشته روزنامه گلوب اند میل، ‌ اگر چه روسای جمهور پیشین فرانسه نیز از رسانه‌ها در این کشور جاسوسی می‌کردند اما اتحادیه روزنامه‌نگاران فرانسه اعلام کرد که این حوادثنشان می‌دهد جاسوسی دولت سارکوزی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بسیار جدی بوده است.

دومینیک پرادالی، رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در فرانسه گفت: آنچه را که شاهدش هستیم بدتر از دوران ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا است. حتی بدتر از رسوایی واترگیت در آمریکاست.

روزنامه‌نگاران فرانسه هم چنین در حال انجام تحقیقات در مورد فرار از پرداخت مالیات و یکسری فساد مالی در دولت سارکوزی هستند.

در ماه اکتبر فردی وارد خانه خبرنگار روزنامه لوموند شد و کامپیوتر وی را به سرقت برد. دفتر دو خبرنگاری که موضوع پرداخت پول از سوی بتانکورت، ثروتمندترین زن فرانسه به کمپین انتخاباتی سارکوزی را بررسی می‌کردند، مورد بازرسی قرار گرفت و کامپیوترهای آنها نیز ربوده شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سارکوزی دستور تشکیل یک گروه ویژه برای استفاده از تکنیک‌های ضد اطلاعاتی با هدف رهگیری فعالیت‌های خبرنگارانی که به وی توهین کرده‌اند، صادر کرده است.

دفتر سارکوزی هرگونه اتهام جاسوسی از خبرنگاران را رد کرده است.

فرانسوا ميتران، رئيس جمهور سابق فرانسه گروهي را تشكيل داده بود تا مكالمات و گفتگوهاي خبرنگاران را شنود كنند.