«دوبی» میزبان احتمالی مذاکرات صلح افغانستان

«عمران‌خان» در گفت و گو با خبرنگاران در پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخواه اظهار داشت: ابتدا آمریکا به پاکستان فشار آورد آما سرانجام برای مذاکره با طالبان درخواست کمک کرد که پاسخ ما در این زمینه مثبت بود.

عمران‌خان جزئیات نقش آفرینی پاکستان برای مذاکره با طالبان را بیان نکرد اما به گزارش منابع آگاه این مذاکرات بر خلاف گذشته به جای قطر در دوبی انجام می‌شود.

وی افزود: اطمینان دارم که بعد از برقراری امنیت در افغانستان، مناطق قبایلی پاکستان به دروازه تجارت با کشورهای آسیای مرکزی تبدیل خواهد شد.

داون نوشت: خان ابراز امیدواری کرد که به زودی مناطق قبایلی در ایالت خیبرپختونخواه ادغام شوند و تجارت در این منطقه رونق پیدا کند.

قبل از این «زلمی خلیل زاد» نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان در قطر با نمایندگان طالبان دیدار کرد که مورد تأیید این گروه قرار گرفت.

زلمی خلیل زاد نماینده با سفر به پاکستان تلاش کرد نظر مقامات سیاسی و نظامی اسلام آباد برای مشارکت در مذاکره با طالبان را جلب کند.

«تهمینه جنجوعه» معاون وزیر خارجه پاکستان گفت: اسلام آباد از گفتگوی طالبان و دولت افغانستان حمایت می‌کند و آماده است به فرآیند صلح در این کشور کمک کند.

وی گفت: نگاه پاکستان مبنی بر حل بحران افغانستان از طریق گفتگو با تمامی طرفین امروز از سوی آمریکا دنبال شده و این نشان‌دهنده درست بودن آن است.