ترزا می از سفر بروکسل دست خالی برگشت

رویترز گزارش داد ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه از سفر به بروکسل دست خالی برگشت و اکنون وی برای متقاعدکردن نمایندگان مجلس انگلیس درباره توافق خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت) با چالش های بسیاری مواجه است.

رویترز در ادامه نوشت ترزا می هفته ای پر چالش را سپری کرد و ناچار شد جلسه رای‌گیری پارلمان انگلیس درباره توافق خروج از اتحادیه اروپا را به تعویق بیندازد چون هفته گذشته می با خطر از دست دادن رای اعتماد هم‌حزبی‌هایش هم مواجه بود و بسیاری از هم‌حزبی‌هایش از وی مایوس شده بودند، اما در نهایت روز پنج شنبه هم‌حزبی‌هایش به وی رای اعتماد دادند تا یکسال دیگر بتواند طرح های خود را پیگیری کند.

مشکلات نخست‌وزیر انگلیس بعد از نشست دو روزه اتحادیه اروپا در بروکسل هم کاهش نیافت چون سران اروپا در این نشست اعلام کردند مذاکره مجدد درباره برکسیت به هیچ وجه به معنای موفقیت این توافق نخواهد بود.

دیود اسمیت، رئیس دفتر روزنامه گاردین در واشنگتن گفت: با توجه به آن که ترزا می نتوانسته است توافق خروج از اتحادیه اروپا را در انگلیس تصویب کند فکر می کنم اکنون تلاش می کند حداقل امتیازاتی را از اتحادیه اروپا بگیرد. اما اتحادیه اروپا در طول روند خروج انگلیس تلاش کرده است با قاطعیت برخورد کند و مسئولان این اتحادیه می دانند که دشواری روند برکسیت برای انگلیس باعث خواهد شد که اعضای دیگر این اتحادیه کم تر به فکر خروج از آن بیفتند. سران اتحادیه اروپا می خواهند این پیام را به دیگر اعضای اتحادیه مخابره کنند که روند خروج انگلیس تا چه حد دشوار بوده است بنابراین اندیشه خروج را از سرتان بیرون کنید. سران اتحادیه اروپا با قاطعیت برخورد کرده اند و در این زمینه هم خوب عمل کرده اند.

جرمی کوربین، رهبر جناح مخالف انگلیس هم گفته است توافقی که ترزا می با اروپایی ها درباره برکسیت به آن دست یافته است یک توافق مرده است که بسیار بد تنظیم شده است. اکنون ترزا می گزینه های زیادی پیش رو ندارد و ممکن است با بکارگیری تاکتیک ترس خطاب به نمایندگان هر دو جناح اعلام کند اگر این توافق را نپذیرید در ماه مارس انگلیس با وضعی مواجه خواهد شد که توافقی برای خروج آن از اتحادیه اروپا تصویب نشده است و این کشور ممکن است بعد از آن با مشکلاتی مانند کمبود دارو مواجه شود و به هواپیماهای آن اجازه پرواز داده نشود. این یک وضع فاجعه بار است و ممکن است ترزا می بخواهد با طرح این سناریو و ارعاب مخالفان، آنها را وادار به پذیرش بکند.