افزایش گشت‌زنی هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز پایگاه‌های روسیه در بندر طرطوس

داده‌های ردیابی دیده‌بان پروازها در آسمان مدیترانه و خاورمیانه نشان می‌دهد پرواز هواپیماهای جاسوسی نیروی دریایی آمریکا بر فراز سواحل سوریه و نزدیک به پایگاه‌های روسیه در بندر طرطوس افزایش یافته است.

روز گذشته (جمعه) یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا که برای ردیابی کشتی‌ها و زیردریایی‌ها طراحی شده است، بر فراز آبهای سرزمینی سوریه شناسایی شد. آبهای محدوده پرواز این هواپیمای جاسوسی اخیراً برای رزمایش نیروی دریایی روسیه بسته شده است.

به نوشته اسپوتنیک، این هواپیمای جاسوسی آمریکا، نزدیک به یک ساعت در 30 کیلومتری سواحل سوریه به گشت‌زنی مشغول بود. در این منطقه (بندر طرطوس) پایگاه هوایی الحمیمیم و پایگاه نیروی دریایی روسیه قرار دارد.

هفته گذشته نیز رسانه‌های روسی اعلام کردند نیروهای روسیه مستقر در سوریه یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را در نزدیکی بندر طرطوس شناسایی کرده‌اند. این هواپیما  از پایگاه هوایی سیگونلا در شهر سیسیل ایتالیا به پرواز درآمده و  بیش از سه ساعت بر فراز آب‌های بین‌المللی مدیترانه شرقی در امتداد سواحل سوریه، جایی که پایگاه هوایی الحمیمیم و پایگاه نیروی دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه قرار دارند، پرواز کرده بود.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکنون هیچ توضیحی در این باره ارائه نداده است، اما هواپیماهای شناسایی آمریکا در گذشته نیز بارها پروازهایی را بر فراز پایگاه الحمیمیم و پایگاه‌های بندر طرطوس انجام داده‌اند.

پیش از این نیز الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه،  اعلام کرده بود در 26 اکتبر سال جاری پایگاه الحمیمیم روسیه هدف حملات سنگین پهپادهای تهاجمی قرار گرفت که از سوی هواپیمای شناسایی پی-8 پوسایدن آمریکا هدایت می‌شدند.