به دنبال آغاز جنگ با اوکراین نیستیم

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد با وجود تشدید اقدامات تحریک آمیز کی‌یف، مسکو به دنبال آغاز جنگ با اوکراین نیست.

وی در گفتگو با رادیوی روسیه گفت: ما با اوکراین وارد جنگ نمی شویم، می توانم به شما قول بدهم. من فکر نمی کنم قطع کردن روابط ضرورتی داشته باشد. مردم اوکراین نباید سرزنش شوند و من مطمئن هستم بیشتر اوکراینی ها خواستار صلح برای کشورشان هستند. آنها می خواهند از این رژیم شرم آور خلاص شوند و می خواهند روابط کشورشان با روسیه به حالت عادی بازگردد.

لاوروف افزود: اطلاعات بیشتری که ما بدست آورده ایم و به نظر می رسد موثق باشد نشان می دهد که پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین در حال برنامه ریزی برای انجام اقدامی مسلحانه و تحریک آمیز در مرز کریمه تا پایان ماه دسامبر (ماه جاری میلادی) است.

وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد در صورتی که پروشنکو قصد انجام این اقدام تحریک آمیز را داشته باشد، با پاسخ سخت روسیه مواجه خواهد شد.

لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اینکه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سیاست کشورش علیه روسیه کاره ای نیست، گفت: می دانید که مدتهاست با پمپئو گفتگو نکرده ام. من این احساس را دارم که او (پمپئو) دیگر در سیاست آمریکا در قبال روسیه نقشی ندارد و این سیاستگذاری به جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا محول شده است.

روابط میان روسیه و اوکراین در هفته های اخیر پس از آنکه مسکو سه کشتی اوکراینی را که از مرزهای دریایی روسیه گذشته بودند، متوقف کرد، به شدت پر تنش شده است. در جریان آن، 23 ملوان نیروی دریایی اوکراین هم بازداشت شدند.

به دنبال بالا گرفتن تنشها میان کی یف و مسکو، هفته گذشته پترو پروشنکو لایحه ای را مبنی بر لغو پیمان دوستی و همکاری اوکراین با روسیه امضا کرد.