وزیر دفاع ترکیه شمشیر را برای "پ ک ک" از رو بست

آکار طی سخنرانی در صحن علنی پارلمان ترکیه با موضوع بودجه دفاعی این کشور، گفت: «از دولت عراق انتظار داریم تا با ما درخصوص پایان دادن به حضور گروه تروریستی و جدایی‌طلب پ.ک.ک در خاک این کشور همکاری کند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه ترکیه به تمامیت ارضی عراق، سوریه و دیگر همسایگانش احترام می‌گذارد، اما تاکید کرد که اجازه نمی‌دهند منطقه «سنجار» در شمال عراق به پایگاه جدید پ.ک.ک تبدیل شود.

وزیر دفاع ترکیه در این‌باره توضیح داد: «با این حال، برای امنیت کشور و ملت خود، عملیات‌های نظامی را تا زمان شکست کامل گروه تروریستی پ.ک.ک در تمام مناطق عراق ادامه می‌دهیم. اجازه نمی‌دهیم سنجار به (کوهستان) قندیل دوم تبدیل شود».

آکار با یادآوری وعده آمریکا برای خارج کردن شبه‌نظامیان کُرد سوری (یگان‌های مدافع خلق- YPG) از شهر «منبج» نیز توضیح داد: «هرچند، ما دریافته‌ایم که این گروه تروریستی در منبج، خندق‌هایی را حفر کرده است».

وی با تکرار اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر نابود کردن یگان‌های مدافع خلق تا آخرین نفر، گفت: «وقتی زمانش برسد، تروریست‌های منطقه را در خندق‌هایی که حفر کرده‌اند، دفن می‌کنیم».

وزیر دفاع ترکیه همچنین آماری از اقدامات پساکودتا در حوزه نظامی این کشور ارائه کرد: «از زمان 15 جولای 2016 و به‌دلیل ارتباط با سازمان گولن، درمجموع 15,154 خدمه شامل 150 ارتشبد و دریاسالار و 7,595 افسر را از نیروهای مسلح ترکیه اخراج کرده‌ایم».

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت. این گروه از سال 1984 مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از 40هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های 30 ساله کشته شدند.

آنکارا همچنین سازمان گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام 2016 می‌داند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود 250 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.