خرجی که جلیقه زردها روی دست فروشندگان گذاشتند

شورای ملی مراکز خرید فرانسه روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد اعتراضات جلیقه زرد‌ها در فرانسه تاکنون به فروشگاه‌ها و مراکز خرید این کشور ۲.۲۷ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است. حدود ۲۸۰ فروشگاه از ۸۰۰ فروشگاه بزرگ فرانسه در جریان این اعتراضات آسیب دیده اند.

در طول تظاهرات مردم فرانسه در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور این کشور فروشگاه ها، رستوران‌ها و بانک‌ها در مناطق تجمع جلیقه زرد‌ها تعطیل شدند. در جریان این اعتراضات تاکنون ۸ نفر کشته و بیش از ۱۰۰۰ نفر مجروح شده اند. دولت فرانسه همچنین بیش از ۴۳۰۰ نفر را در طول این ۵ هفته بازداشت کرده است.

معترضان این تظاهرات ضد سرمایه داری موسوم به جلیقه زرد‌ها از تاریخ ۱۷ نوامبر سال جاری میلادی در شهر‌های بزرگ فرانسه از جمله پاریس اعتراضات خود را آغاز کرده‌اند. تظاهرکنندگان با بستن جاده‌ها و مسدود کردن خیابان‌ها دولت فرانسه را در مقابل نوعی بحران قرار دادند که به گفته رسانه‌های فرانسوی در تاریخ این کشور بی سابقه بود. پلیس فرانسه هم امروز به این جنبش اعتراضی پیوست و اعلام کرد که تمامی کمیساریا‌ها و مراکز پلیس سراسر این کشور امروز (چهارشنبه) در اعتراض به سیاست‌های ناعادلانه امانوئل مکرون بلوکه و تعطیل خواهد بود.