نیویورک تایمز ادعای ارتش نیجریه درباره کشتار شیعیان را نادرست دانست

این پایگاه اینترنتی گزارش داد، پیام فرستاده شده در توییتر روشن بود، هنگامی که سربازان نیجریه در اواخر ماه اکتبر به طرف تظاهرکنندگانی که سنگ پرتاب می‌کردند تیراندازی کردند، مقامات نیجریه به سرعت از آن‌ها دفاع کردند و گفتند نیرو‌های آن‌ها به سادگی کاری را که رئیس جمهور ترامپ به سربازان آمریکایی در همان وضعیت مشابه دستور انجامش را داد، انجام دادند.

ارتش نیجریه اقدامات خود را با قرار دادن کلیپ ویدئویی از سخنان آقای دونالد ترامپ در مورد مهاجران که به سمت مرز آمریکا می‌آیند، توجیه کرد که در آن وی هشدار داد: "آن‌ها می‌خواهند سنگ به طرف ارتش ما پرتاب کنند، ارتش ما پاسخ آن‌ها را خواهد داد".

دفاع دولت نیجریه از اقدامات سربازان زمانی که آن‌ها به طرف اعضای یک سازمان اقلیت شیعه (علامه زکزاکی) که در حال تظاهرات در حومه ابوجا پایتخت بودند تیراندازی کردند صورت گرفت. ارتش اصرار دارد که سربازان تنها پس از تحریک تظاهرکنندگان، که به طرف آن‌ها سنگ پرتاب کردند تیراندازی کرده اند. در این بیانیه همچنین آمده است که ده سرباز در این درگیری زخمی شدند. ارتش همچنین گفت که مجموعا شش معترض در طی این راهپیمایی کشته شد.

اما بازبینی دقیق تصاویر ویدئویی و همچنین مصاحبه با بیش از دوازده شاهد از بزرگترین و مرگبار‌ترین اعتراضات حکایت دارد که ارتش به طرف تظاهرکنندگان غیرمسلح شلیک می‌کند. این شلیک‌ها گاهی اوقات به طور ناگهانی به طرف جمعیت و به طور کورکورانه صورت می‌گیرد. این در حالیست که افراد در حال فرار و نجات جان خود هستند.

عکس‌ها و فیلم‌های ضبط شده نشان می‌دهد در آن روز حداقل بیست و شش نفر کشته شده اند. این گروه شیعه همچنین گفته است که در طول چهار روز تظاهرات چهل و نه نفر کشته شده اند.

این کشتار یکی از آخرین نمونه‌های بی‌رحمی ارتش نیجریه است. این ارتش سالهاست متهم به نقض حقوق بشر بوده است. با وجود وعده‌های رئیس جمهور محمدو بوهاری هیچ اقدامی در جهت مجازات نیرو‌های ارتش صورت نگرفته است.

از زمانی که آقای بوهاری در سال ۲۰۱۵ به مقام ریاست جمهوری نیجریه رسید، نیرو‌های امنیتی نیجریه تعداد زیادی از کودکان و نوزادان را دستگیر کرده اند و به زنانی که در اردوگاه‌های آوارگان حضور دارند، تجاوز کرده اند و به کشتار غیرنظامیان در موارد زیاد دست زده اند.

با وجود موارد مستند از این جنایات و موارد نقض حقوق بشر، اما آقای ترامپ ارتباطات خود را با نیجریه تقویت کرده است. امسال او اجازه فروش هواپیما‌های جنگی و تجهیزات دیگر نظامی به نیجریه را داد. در زمان اوباما به خاطر نگرانی‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در نیجریه این توافق‌ها مسدود شده بودند.

باراک اوباما پیش از پایان دولتش اعلام کرد که آماده است تا فروش این تجهیزات را از سر بگیرد. اما پس از آن، ارتش نیجریه یک اردوگاه افراد آواره را بمباران کرد، و چندین غیرنظامی را کشت این موضوع اوباما را مجبور کرد تا این محدودیت‌ها را حفظ کند.

در حال حاضر آقای بوهاری قرار است که در ماه فوریه مجددا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و منتقدان او در این باره می‌گویند که نگرانی جدی در مورد وضعیت امنیتی در نیجریه وجود دارد که شهروندان را در تمام گوشه و کنار کشور نگران ساخته است.

رئیس جمهور نیجریه در تلاش است تا به طیف گسترده‌ای از مشکلات ناشی از اقدامات نظامیان ضد افراد بیگناه توجه کند. بد رفتاری‌ها نه تنها در برابر اعتراضات شیعیان، بلکه در برابر جدایی طلبان در جنوب شرقی و جایی که رییس جمهور عملیات نظامی عمده‌ای را به راه انداخته است انجام شده است. او همچنین در شمال غرب کشور عملیات نظامی گسترده‌ای را ضد گروه‌های تبهکار به راه انداخته است و آن‌ها را در جنگل‌ها بمباران می‌کند.

در عین حال، مبارزه آقای بوهاری ضد گروه تروریستی بوکوحرام، که در حدود یک دهه در جنگ با ملت نیجریه بوده اند، ناکام مانده است.

در هفته‌های اخیر، بیش از ۱۰۰ سرباز نیجریه‌ای در حداقل ۲۰ حمله ضد مراکز نظامی کشته شده اند، در یکی از آن‌ها تصاویر ویدیویی گرفته شده از طرف بوکوحرام به صورت آنلاین منتشر شده است.

بخشی از کشور‌های همسایه به خاطر اینکه گروه بوکوحرام در حملات خود به تجهیزات نظامی ارتش نیجریه دست پیدا کرده است؛ دچار آسیب شده اند.

رسانه‌های خبری محلی گزارش دادند که سربازانی که با بوکوحرام مبارزه می‌کنند، از جیره‌های غذایی کم و تجهیزات ضعیف شکایت دارند.

در روز جمعه، ارتش عملیات امدادرسانی سازمان یونیسف را در مناطقی که بیشتر تحت کنترل بوکوحرام قرار دارند تعلیق و اعلام کرد که این سازمان افرادی را برای کمک به بوکوحرام می‌فرستد، اما بعدا این محدودیت لغو شد.

آقای بوری اخیرا به مناطق جنگی سفر کرده است، اما او هنوز در مورد مقابله با سوء استفاده‌های نظامیان اقدامی نکرده است.

کشته شدن تظاهرکنندگان شیعه در شش هفته پیش در کشور باعث خشم عمومی شد. آقای بوهاری قتل‌ها را محکوم نکرد و همچنین رقبای او این اقدامات را محکوم نکردند.

متیو پیج (Matthew Page) کارشناس پیشین ارشد نیجریه در وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: "رویکرد چشم پوشی رئیس جمهور از جرایم نظامیان، فرهنگ نظامی ارتکاب جرم را از طرف ارتش تقویت کرده است. "

او گفت: "ناکامی دولت در برقراری امنیت سبب افزایش آدم ربایی، سرقت مسلحانه، خشونت‌های جمعی و یا حملات تروریستی شده است. این موضوع همچنین انزجار از نیرو‌های امنیتی را دو چندان کرده است. "

مقامات مواضع سخت گیرانه تری ضد تظاهرکنندگان شیعه، که از اعضای گروه جنبش اسلامی نیجریه هستند، اتخاذ کرده اند. مواضع آن‌ها ضد این گروه نسبت به گروه‌های دیگر سختگیرانه‌تر است.

تصاویر ویدئویی تظاهرات به وضوح موضوع دیگری را نشان می‌دهد. درگیری زمانی آغاز شد که بیش از ۱۰۰۰ تظاهرکننده به یک پاسگاه ایست بازرسی نظامی رسیدند. سربازان برای بستن جاده وارد صحنه شدند. یک وسیله نقلیه زره پوش با سلاح‌های با کالیبر بالا، بزرگراه را مسدود کرد. بعد از اینکه سربازان شروع به تیراندازی کردند و معترضان را هدف قرار دادند آن‌ها متفرق شدند. بسیاری از مجروحان از ناحیه پشت یا پا‌ها هدف قرار گرفته بودند.

ژنرال ارشد جان اگیم، (Brig. Gen. John Agim) سخنگوی ارتش نیجریه، گفت که سربازان با هیچ فردی در تظاهرات اخیر بدرفتاری نکرده اند. وی گفت که او تصاویر ویدیویی از وقایع را دیده است. او گفت: احتمال دست کاری در تصاویر ویدئویی وجود دارد تا تصویری بد از سربازان ارتش نیجریه نمایش داده شود.

سازمان عفو بین الملل درباره اظهارات سخنگوی ارتش ابراز تردید و اعلام کرد که اتهامات ضد تظاهرکنندگان تلاشی برای توجیه قتل‌های غیرقانونی است. طبق نظر دیده بان حقوق بشر، اقدامات ارتش به منزله نقض قوانین بین المللی است و این نشان می‌دهد که مقامات نیجریه الگوی سرکوب گروه شیعه را در سر می‌پرورند.

محمد سانی گفته است که سربازان یکی از برادرانش را که در اعتراضات ۲۹ اکتبر در کنار او حضور داشت، به قتل رساندند و بعد متوجه شد که برادر دیگر او نیز کشته شده است. او گفت که در آن روز برخی از دوستانش را هم از دست داد.

او گفت: "اعتراضات ما مسالمت آمیز هستند، اما آن‌ها ما را می‌کشند. "

جنبش اسلامی در نیجریه، حدود چهار دهه پیش و با الهام از انقلاب ایران تاسیس شد، و بار‌ها به آن برچسب تروریستی زده شده است. بسیاری از اعضای آن در شهر کادونا (Kaduna) زندگی می‌کنند. این گروه از هرگونه اعتراض و یا تجمعات منع شده است. مکان‌های عبادت، مدارس و مراکز اجتماعی آن از سوی مقامات ویران شده اند.

قتل‌های اخیر یکی از آخرین موارد در تاریخ طولانی درگیری‌ها بین شیعیان و ارتش نیجریه است. در سال ۲۰۱۵ هم نیرو‌های ارتش نیجریه شمار زیادی از اعضای این گروه را در یک مراسم مذهبی کشتند. نزدیک به ۳۵۰ نفر کشته شدند، اجساد آن‌ها در یک گور دسته جمعی دفن شد و رهبر گروه زندانی شد. او با وجود حکم دادگاه فدرال که خواستار آزادی وی است، هنوز در زندان است. بسیاری از تظاهرکنندگان در ۲۹ اکتبر به ادامه بازداشت وی اعتراض کردند.

در بازدید از یک بیمارستان در ابوجا، در میان ۴۰ نفر مجروح این تظاهرات جوانی بیست ساله دیده می‌شد. به وضعیت زخمی‌ها به خوبی رسیدگی نمی‌شد و آن‌ها در وضعیت بدی بودند.

فاطمه محمد سانی، ۱۶ ساله نیز زخمی شده است. او همراه مادر خود در تظاهرات بیست و نهم اکتبر شرکت کرد که با تیراندازی روبرو شد. او گفت که فرار کرده و ناگهان در ران چپش احساس درد کرده است. یک گلوله استخوان او را شکسته است. راه رفتن او احتمالا برای همیشه محدود خواهد شد.

خانم سانی گفت: "اگر بتوانم در حال حاضر راه بروم، دوباره به اعتراض باز خواهم گشت. " "من آماده ام زندگی خود را برای رهبرم فدا کنم. "