طالبان خواستار به دست گرفتن دولت موقت شد

نمایندگان طالبان در نشست ابوظبی تاکید کردند که آنان درخواست آمریکا مبنی بر اعلام آتش‌بس ۶ ماهه با دولت افغانستان را به شرط آنکه در افغانستان حکومت موقت ایجاد شود و ریاست آن به این گروه واگذار شود، می‌پذیرند.

بر اساس جزئیات، «زلمای خلیل زاد»  در نشست ابوظبی از نمایندگان طالبان خواسته است تا آتش‌بس ۶ ماهه با دولت افغانستان را اعلام کند.

خلیل زاد همچنین در این نشست از طالبان خواسته است تا در دولت جدید (دولت موقت) افغانستان شریک شود.

اما خواست نمایندگان طالبان از آمریکا،  آزادی زندانیان این گروه، برداشتن تحریم‌ها و حذف نام رهبران‌ این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل بوده است.

نمایندگان طالبان تاکید کرده اند که آنان تنها با اعلام آتش‌بس یک ماهه با دولت افغانستان موافق هستند.

آنان تاکید کرده‌اند که در صورت ضمانت عربستان سعودی، امارات و پاکستان برای واگذاری دولت آینده افغانستان (دولت موقت) به فرد منتخب این گروه، آتش‌بس ۶ ماهه اعلام می‌کنند.

گفتنی است که نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان،  نمایندگان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان روز گذشته با نمایندگان سیاسی طالبان در شهر ابوظبی دیدار کردند.

در این دیدار و گفتگو که امروز و فردا نیز ادامه خواهد داشت، نمایندگان هر ۴ کشور از طالبان خواسته اند تا با هیئت مذاکره کننده افغانستان دیدار کنند.

اما یک منبع نزدیک به گروه طالبان در گفتگو با خبرگزاری جمهور  گفت که فشارهای کشورهای یاد شده بر طالبان اثر بخش نبوده و این گروه تاکنون نپذیرفته است تا با هیئت دولت افغانستان،  دیدار کند.

گروه طالبان نیز صبح امروز اعلام کرد که روز گذشته هیئت این گروه با نمایندگان پاکستان، عربستان و امارات متحده در ابوظبی دیداری مفصل داشته و با «زلمای خلیل زاد»  نیز دیدار مقدماتی داشته است.

 به گفته این منبع طالبان،  بیشتر مذکرات روز گذشته درباره خروج نیروهای اشغالگر و جلوگیری از ظلم آمریکا و همکارانش در افغانستان و بازسازی و تامین امنیت این کشور بوده‌است.

 از دیگر سو، کاخ ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته اعلام کرد که تیم مذاکره ‌کننده دولت افغانستان به رهبری «عبدالسلام رحیمی» برای آغاز گفتگوهای قریب‌الوقوع با هیئت طالبان و آمادگی برای نشست رو در رو بین دو طرف وارد ابوظبی، مرکز امارات متحده عربی شده است.

اما تاکنون مشخص نشده است که نمایندگان طالبان در امارات حاضر به گفتگو با تیم مذاکره کننده دولت افغانستان شده اند یا خیر؟