ماکرون دست به دامن سارکوزی شد

یک منبع آگاه در کاخ الیزه گفت که ماکرون روز هفتم دسامبر  (16 آذر) با سارکوزی دیدار داشته است. این ملاقات پیش از وقوع خشونت‌بار ترین ناآرامی‌های اخیر در فرانسه صورت گرفت.

روزنامه فرانسوی فیگارو گفت که دو طرف درباره نظم عمومی که تدابیر مالیاتی را هم شامل می‌شود با هم به تبادل‌نظر پرداختند.

یکشنبه هفته گذشته هم ماکرون، این سیاستمدار 63 ساله را که وی نیز گرایش‌های راست‌گرایانه دارد به تفلیس فرستاد تا در مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهور جدید گرجستان شرکت کند. این اقدام واکنش‌هایی را در محافل سیاسی فرانسه به دنبال داشت.

افراد نزدیک به سارکوزی معتقدند که ماکرون با چنین اقداماتی، پیام مثبتی برای راست‌گرایانی می‌فرستد که از دیدن صحنه‌های به آتش‌ کشیده شدن خودروها در پاریس شوکه شده‌اند. ضمن اینکه ماکرون به این وسیله تلاش می‌کند، معترضان را با هزینه‌های کم متقاعد کند.

یکی از این افراد گفت که امانوئل ماکرون این را فهمیده‌ است که منافع فردی و سیاسی را به وسیله سارکوزی می‌تواند به دست آورد و افزود: «در دوران بحران، اینکه رابطه خود را با آنهایی که دیدگاه‌های مشابهی دارند، خوب نگه داریم، ایده خوبی است.»

این در حالی است که نظرسنجی موسسه «ایفوپ» که به تازگی در نشریه «ژورنال دو دیمانژ» منتشر شد، از کاهش ۲ درصدی محبوبیت ماکرون در ماه گذشته حکایت دارد، به طوری‌که محبوبیت وی اینک به ۲۳ درصد رسیده است. در این نظرسنجی نسبت افراد «بسیار ناراضی» از عملکرد ماکرون با افزایش ۶ درصدی، به ۴۵ درصد رسیده است.

همچنین  نظرسنجی مشابهی که چهارشنبه گذشته موسسه «ایپسوس»، انجام داد، حاکی از این است که تنها تقریبا ۲۰ درصد پرسش‌شوندگان از ریاست جمهوری ماکرون خرسند بودند که البته در این زمینه نیز آمار مقبولیت وی با کاهش ۶ درصدی، به پایین‌ترین حد در تاریخ نظرسنجی‌های این موسسه در دولت ماکرون رسید.

اعتراض‌های مردمی در فرانسه که از چهار هفته پیش شروع شده، با وجود عقب نشینی رئیس‌جمهور این کشور از گران کردن بنزین و تعلیق طرح گرانی آن، کمابیش ادامه دارد. در جریان این اعتراضات چند هزار نفر بازداشت و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.