به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، معاون وزير خارجه چين در سفري دو روزه به تهران با مذاكرهكننده ارشد ايران با كشورهاي ۱+۵ ديدار و گفتوگو كرد.

بنا بر بیانیه‌ای وزارت خارجه چین، هدف از سفر این مقام چینی " احیای سریع گفت‌وگوهای گروه شش با ایران و ترغیب ایران به تقویت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی " بوده است.

در دور اول مذاکرات هیات چینی به سرپرستی " ما ژائوژو " با علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که یک‌شنبه انجام شد، دو طرف علاوه بر روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی درباره مذاکرات آینده جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱ + ۵ گفت‌وگو کردند.

در دور دیگری از مذاکرات، معاون وزیر خارجه چین با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و مذاکره‌کننده ارشد ایران با ۱ + ۵ دیدار کرد.

جلیلی در این دیدار که روز دوشنبه انجام شد، بار دیگر بر راهبرد گفت‌وگو برای همکاری تاکید کرد.

وی اظهار کرد: گفت‌وگوها تنها در مسیر همکاری می‌تواند رو به جلو و ثمربخش باشد.

معاون وزیر خارجه چین نیز در این دیدار با استقبال از رویکرد گفت‌وگو برای همکاری ایران اظهار امیدواری کرد که گفت‌وگوهای ایران و ۱ + ۵ منتج به گام‌های جدی برای همکاری شود.

به گزارش ایسنا، چین به همراه روسیه همواره گفت‌وگو و همکاری را راهی صحیح برای حل مساله‌ هسته‌یی ایران عنوان کرده‌اند.

در حالی که هیات چینی دوشنبه شب تهران را ترک کرد به نظر می‌رسد رایزنی‌های معاون سعید جلیلی با معاون وزیر خارجه چین در آینده نزدیک نیز ادامه خواهد داشت.

اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که رفت‌ ‌و‌ آمدها و رایزنی‌های اخیر توسط روسیه و چین با ایران در راستای تعیین نقطه مشترکی برای شروع مذاکرات دوباره میان ایران و ۱ + ۵ و تعیین زمان و مکان آن است؛ وظیفه‌ای که در اصل بر عهده کاترین اشتون قرار دارد.

کاترین اشتون بر خلاف خاویر سولانا کم‌تر نقش هماهنگ‌کننده و نزدیک کننده دیدگاه‌های طرف‌ها به یکدیگر را داشته است و از موضع‌گیری‌هایش مشخص است که به‌دنبال تحمیل مواضع آمریکا در مذاکرات ۱ + ۵ و ایران است.

بدون شک تشدید تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا در همراهی با آمریکا و سکوت و بی‌تفاوتی اشتون در این‌باره موجب نگاه سرد ایران نسبت به نقش‌آفرینی او شده است.

به نظر درخواست اشتون به نمایندگی از کشورهای ۱ + ۵ برای حاضر شدن ایران بر سر میز مذاکرات آن هم در سریع‌ترین زمان ممکن نوعی فرار رو به جلو و انجام مذاکره برای مذاکره است و کشورهای غربی در مجموعه ۱ + ۵ به دنبال نشان دادن نمایشی از مذاکرات با ایران نزد افکار عمومی دنیا هستند تا شاید مسیر اعمال فشار‌ها علیه ایران در شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هموارتر کنند!

با وجود این‌که ایران همواره برای مذاکره در چارچوب احترام متقابل با ۱ + ۵ تاکید کرده است، همیشه " مذاکره برای مذاکره " را رد کرده است و خواهان مذاکراتی نتیجه بخش بوده است. هنوز مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در بهمن ۱۳۸۹ در استانبول که بی‌نتیجه و بدون تعیین زمان و مکان بعدی مذاکرات پایان یافت، از یاد نرفته است. از این رو ادامه دادن به مذاکراتی که صورت‌ مساله‌اش مشخص نباشد یا طرف‌ها نسبت به آن اختلاف نظر داشته باشند، بی‌فایده و وقت تلف کردن است.

هر چند كه بايد منتظر محتواي پاسخ مذاكرهكننده ارشد ايران به كاترين اشتون درباره انجام مذاكرات بعدي بود اما اميد است رايزنيهاي انجام شده به برداشته شدن پيششرطها براي شروع مذاكرات ايران و ۱+۵ بيانجامد.