ریاض تغییرات جدیدی در وزارت «استخبارات» ایجاد کرد

دولت عربستان سعودی شامگاه پنجشنبه (۲۹ آذر) تغییراتی در نحوه فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی خود ایجاد کرد. 

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) اعلام کرد که کمیته وزیران به ریاست «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد و رئیس شورای امور سیاسی و امنیتی عربستان سعودی به همراه سایر اعضای این کمیته از جمله وزیر کشور بعد از سلسله جلسات و نشست‌هایی، راه‌ حل‌هایی برای بازنگری در ساختار اطلاعات کل سعودی پیشنهاد داده است.

این کمیته که به کمیته بازسازی ساختار ریاست اطلاعات کل معروف بوده و به دستور پادشاه سعودی تشکیل شده است، «راه‌ حل‌های کوتاه، متوسط و بلند مدتی» توصیه کرده است که به شرح زیر است:

یک) ایجاد یک راهبرد کلی و یک اداره کل به منظور اطمینان از هماهنگی عملیات‌های استخباراتی با راهبردهای ریاست کمیته مذکور و امنیت ملی و ارتباط این عملیات‌ها با اطلاعات کل [عربستان].

دو ) ایجاد اداره کلی برای امور قانونی جهت بازبینی در عملیات‌های استخباراتی، بر اساس قوانین و اساسنامه‌های بین‌المللی و حقوق بشری و در ارتباط بودن این اداره با رئیس اطلاعات کل [عربستان].

سوم ) ایجاد اداره کلی برای ارزیابی عملکرد و بازبینی داخلی، با هدف ارزیابی عملیات و تایید پیروی از اقدامات مصوب و ارائه گزارش‌هایی به رئیس اطلاعات کل.

چهارم ) راه اندازی کمیته فعالیت‌های اطلاعاتی و تدوین مکانیزمی برای مامویت‌های این کمیته که هدف از آن، بازبینی اولیه و انتخاب صلاحیت‌های مناسب برای مأموریت است.

کمیته وزارتی مذکور که ریاست آن برعهده بن سلمان است به دنبال اعتراف ریاض به قتل جمال خاشقچی، رونامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل سعود در کنوسلگری سعودی، در ۲۸ مهر ماه ( ۲۰ اکتبر) طی فرمان حکومتی ۷۴۲۲ از سوی پادشاه سعودی تشکیل شد.

پادشاه عربستان سعودی که هر گونه اتهام دست داشتن ولی‌عهد این کشور در قتل خاشقچی را به شدت منکر است، با تشکیل این کمیته که مأموریت بازسازی و به روز رسانی وزارت اطلاعات کل سعودی را بر عهده دارد تلاش می‌کند علت قتل خاشقچی را نتیجه یک حرکت خودسرانه و بدون ارتباط با رده‌های بالای نظام سعودی بداند.

پادشاه سعودی همزمان با صدور فرمان تشکیل این کمیته، حکم برکناری شماری از مقامات و افسران دستگاه اطلاعات کل این کشور را صادر کرده بود.

بنا بر این حکم، سرتیپ خلبان «محمد بن صالح الرمیح» معاون رئیس اطلاعات کل عربستان در امور اطلاعات، سرتیپ «عبدالله بن خلیفة الشایع» معاون اطلاعات کل در امور انسانی، سرتیپ «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر اداره کل امنیت و حمایت در اطلاعات کل، «سعود القحطانی» مشاور مشاور دیوان سلطنتی و «احمد العسیری»، نایب رئیس دستگاه اطلاعاتی عمومی ( سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی) برکنار شدند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های بن سلمان که برای واشنگتن آمریکا کار می‌کرد، بعد از مراجعه کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در تاریخ سه‌شنبه ۱۰ مهرماه ( ۲اکتبر) ناپدید شد.

رژیم آل سعود در ابتدا مدعی شده بود او از کنسولگری خارج شده است اما نهایتا بعد از گذشت نزدیک به دو هفته به مرگ او اعتراف کرد و علت مرگ او را نتیجه درگیری و نزاع او کارکنان کنسولگری دانست.