انتقاد شومر از ترامپ

سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا خطاب به دونالد ترامپ گفت: آقای رئیس جمهور، آنچه در هفته گذشته روی داد باید مایه نگرانی هر آمریکایی باشد.

چاک شومر گفت: «شاید بتوان گفته آشفته‌ترین هفته بود و شاید آشفته‌ترین ریاست جمهوری تاریخ آمریکا را نیز شاهد بودیم. بازار سهام دچار تکان و افول شد. وزیر دفاع، یکی از دو بازوی دائمی در دولت ما در اعتراض، استعفای خود را اعلام کرد. آمریکا از سوریه و احتمالا از افغانستان خارج می‌شود، ائتلاف مان و متحدان کردمان را رها می‌کند و میدان را برای روسیه، ایران، حزب الله و طالبان و بشار اسد خالی می‌کند.»

وی افزود: «مقام وزیر دفاع و دادستان کل، سفیر ما در سازمان ملل یا وزارت داخلی و رئیس کارکنان کاخ سفید، همه دستخوش تغییر هستند. رئیس جمهور بی هیچ مشورتی تصمیم گیری می‌کند، حتی بدون اینکه با وزارتخانه‌ها یا نهاد‌های مربوطه صحبتی کرده باشد.»

شومر گفت: «هیچ دموکراتی نمی‌خواهد شاهد به تعطیلی کشیده شدن دولت به وسیله ترامپ باشد. همه ما تلاش می‌کنیم جلوی این کار گرفته شود. با این حال به نظر می‌رسد رئیس جمهور از این کار لذت می‌برد. به نظر می‌رسد اعتقاد دارد این کار باعث می‌شود پایگاهش محکم‌تر شود. مشکل اینجاست که پایگاه وی از کمتر از یک چهارم آمریکایی‌ها تشکیل می‌شود. آقای رئیس جمهور! رئیس جمهور ترامپ! نمی‌توانیم ماه‌ها اظهارات ثبت شده خود روی ویدئو‌ها را که گفته اید می‌خواهید دولت تعطیل شود، پاک کنید. شما خواهان این تعطیلی شده اید و مسئولیت آن نیز به پای خودتان است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ترامپ گفته بود تعطیلی دولت مدت زمانی طولانی خواهد بود و دمکرات‌های کنگره را مسئول این اقدام دانسته بود که نتوانستند با وی بر سر بودجه پنج میلیارد دلاری برای احداث دیوار در مرز مکزیک به توافق برسند.