هدف از «معامله قرن» مشروعیت‌بخشی به رژیم صهیونیستی است

سامی ابوزهری» عضو ارشد جنبش حماس فلسطین تأکید کرد که راهپیمایی‌های بازگشت تا تحقق اهداف خود ادامه خواهد داشت، هر چند تا کنون این اهداف به صورت مطلوب محقق نشده است.

ابوزهری که به آنکارا سفر کرده است، درباره نقشه آمریکا برای فلسطین موسوم به «معامله قرن» به خبرگزاری «آناتولی» گفت که هدف از این معامله، عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی و از بین بردن مسئله فلسطین است.

وی با اشاره به تلاش واشنگتن و تل‌آویو برای تبدیل رژیم صهیونیستی به یک طرف پذیرفته شده و عادی و مشروعیت‌بخشی به آن، تأکید کرد که «دشمن واقعی ما اسرائیل است و به همین دلیل معامله قرن را نمی‌پذیریم».

این عضو حماس با بیان اینکه ماهیت طرح آمریکا این است که حکومت فلسطین در نوار غزه محصور بماند و حقوق ملت این کشور در کرانه باختری زیر پا گذاشته شود، اظهار داشت: «ما در این مرحله آرمان آزادی از [چنگ] اشغالگری را داریم نه ایجاد حکومت در غزه. زمانی که فلسطین را آزاد کردیم تصمیم می‌گیریم که چگونه حکومت تشکیل دهیم».

وی با تأکید بر عدم پذیرش هر گونه عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی و اسلامی، اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم را در خصوص روابط تل‌آویو با کشورهای عربی کم اهمیت دانست و تأکید کرد که نتانیاهو برای سرپوش گذاشتن بر بحرانهای داخلی خود در تلاش است که وانمود کند کشورهای عربی تحت کنترل او هستند و او سرور منطقه است.

ابوزهری با اشاره به اینکه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به زودی به چند کشور از جمله روسیه سفر خواهد کرد، نامی از این کشورها نبرد.