تعطیلی 5 روزه دولت آمریکا

با توجه به اینکه جلسات کنگره تا پنجشنبه هفته آینده برگزار نخواهد شد، تعطیلی دولت فدرال احتمالاً تا بعد از کریسمس ادامه دارد.  

«چاک شومر»، عضو ارشد دموکرات در مجلس سنای آمریکا خطاب به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «پرزیدنت ترامپ، اگر می‌خواهی دولت باز شود باید ایده [احداث] دیوار را کنار بگذاری.»

در پی عدم موفقیت نماینده‌های کنگره آمریکا در رسیدن به توافقی برای اجابت درخواست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور جهت تأمین بودجه احداث دیوار حائل در مرز مکزیک بخش‌هایی از دولت فدرال از ساعت ۰۰:۰۱ بامداد شنبه به وقت محلی تعطیل شد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب با لایحه بودجه موقت دولت که با هدف جلوگیری از تعطیلی وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی ارائه شد، موافقت کردند. در این لایحه درخواست «دونالد ترامپ» برای تخصیص بودجه جهت ساخت دیوار مرزی در نظر گرفته شده بود. 

این لایحه بایستی برای تأیید نهایی به تصویب مجلس سنا هم می‌رسید، اما این مجلس فعلاً نتوانسته بر سر تصویب آن به توافق برسد.  

ترامپ پیش از این تهدید کرده بود که اگر کنگره ۵ میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک منابع مالی تخصیص ندهد، با عدم امضای لایحه بودجه، اجازه می‌دهد که دولت تعطیل شود. او قبلاً از امضای لایحه مصوب سنا که در آن بودجه‌ای برای ساخت دیوار در نظر گرفته نشده، خودداری کرد و از کنگره خواست لایحه تازه‌ای تصویب کند.

لوایح بودجه دولت آمریکا زمان‌بندی شده هستند و در صورتی که بودجه بعدی تا موعد مشخصی تصویب نشود، دولت وارد وضعیت تعطیل می‌شود. همین موجب شده تا دولت‌ها و ادوار مختلف کنگره از این ضرب‌الاجل‌های زمانی به عنوان اهرمی برای تایید سیاست‌ها و طرح‌های مد نظر خود استفاده کنند.