نخست وزیر کانادا از چین توضیح خواست

جاستین ترودو ضمن تأکید بر این نکته که کشورش به قواعد حقوقی احترام می‌گذارد و مسائل سیاسی را در آن دخیل نمی‌داند، گفت که خواهان توضیح چین در این باره است.

نخست وزیر کانادا با اعلام اینکه با رئیس جمهور چین درباره این موضوع گفتگو نکرده است، افزود: «ما قصد داریم به آن‌ها بگوییم بسیار خوب، این افراد را بازداشت کردید و می‌گویید که هیچ ارتباطی با موضوعات دیگر ندارند. خیلی خوب، پس مدارک را به ما هم ارائه بدهید. به ما یک دسترسی کنسولی کامل بدهید. از قوائد حقوقی پیروی کنید.»

مقامات چینی روز ۱۰ دسامبر، مایکل کوریگ، دیپلمات سابق کانادایی و یک مشاور به نام «مایکل اسپاور» را بازداشت کردند. دلیل بازداشت آنها، فعالیت علیه امنیت ملی چین اعلام شد.

ناظران بسیاری معتقدند که این اقدام پکن پاسخی تلافی‌جویانه به بازداشت مدیر مالی شرکت «هوآوی» در ونکوور بوده است. کانادا به درخواست دستگاه قضایی آمریکا این مسئول ارشد شرکت چینی هوآوی را بازداشت کرد.

مصاحبه نخست وزیر کانادا با شبکه تلویزیونی گلوبال تی‌وی، که روز یکشنبه پخش شد، روز چهارشنبه، یعنی دو روز قبل از تند شدن لحن مقامات کانادا در برابر پکن، ضبط شده است. اوتاوا روز جمعه خواهان آزادی فوری اتباع خود در چین شد و بازداشت آن‌ها را خودسرانه توصیف کرد.