کرملین: فعلا برنامه‌ای نداریم

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) از برنامه خود برای سفر به روسیه طی چند روز آینده و دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خبر داد.

طبق گزارش خبرگزاری «تاس»، اردوغان پس از سخنرانی امروز خود در پارلمان ترکیه، تصمیمش برای سفر به روسیه را اعلام کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز صبح امروز گفته بود در نظر دارد به مسکو سفر کرده و درباره تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه با مقامات روس بحث و گفت‌وگو کند.

با این وجود، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین که دقایقی پس از انتشار خبر تصمیم اردوغان برای سفر به مسکو در جمع خبرنگاران حاضر شد، تأکید کرد، دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه فعلا در دستور کار پوتین قرار ندارد.

پسکوف در پاسخ به سوالی درباره این دیدار گفت: «خیر چنین توافقی حاصل نشده و هیچ برنامه ریزی در این باره صورت نگرفته است. در حال حاضر من هیچ اطلاعی در این رابطه ندارم».

بیانیه رئیس‌جمهور ترکیه پس از آن منتشر شد که آنکارا صبح امروز گفته بود نیروهای نظامی این کشور آماده آغاز یک عملیات نظامی در کرانه شرقی رود فرات هستند.

پیش از آن نیز، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه گفته بود، آنکارا قصد دارد اقداماتش در سوریه را با مسکو هماهنگ کند.

درگیری‌ها در سوریه از سال 2011 میلادی آغاز شده است. این درگیری‌ها با گذشت زمان و مداخله کشورهای غربی و اعراب در حمایت از تروریست‌ها در این منطقه رفته رفته شدیدتر می‌شد، تا اینکه در سپتامبر 2015 میلادی نیروهای هوایی روسیه به درخواست «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به حمایت از نیروهای ارتش سوریه آمدند.

از آن زمان بعد، ترکیه نیز در مرحله‌ای نیروهای نظامی خود را به بهانه مبارزه با کردهای سوریه وارد خاک سوریه در نزدیکی مرزهای خود کرد و تا کنون عملیات‌های نظامی را در این مناطق انجام داده است. این در شرایطی است که مقامات سوریه حضور نیروهای ترکیه در این کشور را غیرقانونی اعلام کرده و بارها خواستار خروج نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه شده‌اند.