فروپاشی عربستان سعودی در داخل

«حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی در جنبش انصارالله یمن، چهارشنبه (امروز؛ 26 دسامبر) اعلام کرد که عربستان در داخل یمن به دلیل افزایش میزان خسارات وارده در جبهه‌های مختلف، وارد مرحله فروپاشی شده است.

وی در گفت‌وگو در پایگاه خبری «المعلومه» عراق اظهار داشت: دشمن سعودی اکنون در مرحله فروپاشی چه در سطح نظامی و جبهه‌های درگیری در یمن و چه در سطح اقتصادی و سیاسی و پرونده حقوق بشر در داخل کشورش است.

این رهبر انصارالله با اشاره به شکست‌های مستمر ائتلاف سعودی در جبهه‌های نجران، عسیر و جازان (جنوب عربستان) گفت: مزدوران دشمن سعودی نیز در حالتی از سردرگمی و درگیری با یکدیگر قرار دارند و دلیل آن ضربات سنگین وارده به آنها از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: اوضاع کنونی سودان نیز بر روی مزدوران سودانی که عربستان سعودی از آنها برای حمله به یمن استفاده کرده، تاثیر منفی داشته و بسیاری از مزدوران سودانی از پایگاه‌های دفاعی خود در عمق خاک سعودی، فرار کرده‌اند و شماری از این مزدوران نیز خود را طی عملیات‌های اخیر به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تسلیم کرده‌اند.

اعتراضات مردمی در سودان از هفته پیش آغاز شده و بنا بر گزارش‌های رسمی تا کنون هشت نفر در این اعتراضات کشته‌ شده‌اند، اما «الصادق المهدی» رهبر معارضان سودان تعداد کشته‌ها را ۲۲ نفر اعلام کرده است. سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارشی تعداد کشته‌ها را ۳۷ نفر اعلام کرد.

 «عمر البشیر» رئیس‌جمهور این کشور، سه‌شنبه (دیروز 25 دسامبر)، طی سخنانی اظهار داشت که برخی خائنان، مزدوران و نفوذی‌ها با سوء استفاده از اوضاع معیشتی کشور به دنبال خرابکاری در راستای خدمت به دشمنان سودان هستند.

وی یک روز پیش از این موضع‌گیری، با هدف آرام کردن اعتراضات مردمی وعده داد که اصلاحات حقیقی در کشور اجرا کنند اما با وجود این وعده‌ها، تظاهرات‌های مردمی در سودان همچنان ادامه دارد.