خیز فرمانده صهیونیست برای رقابت با نتانیاهو

 

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه گزارش دادند که «بنی گانتز» رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح این رژیم برای شرکت در انتخابات پارلمانی سال آینده حزب جدیدی تشکیل داده است.

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، گانتز که پیش از این هم گفته بود ممکن است به زودی یک «حزب میانه‌رو» راه‌اندازی، حزب جدیدش را «خُسن لاسرائیل» (انعطاف برای اسرائیل) نامگذاری کرده است.

هنوز هیچ جزئیاتی در مورد خط مشی و جهت‌گیری‌های آینده این حزب نوپا منتشر نشده است.

«بنجامین بنی گانتز» رومانیایی‌الاصل، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به عنوان بیستمین رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی فعالیت کرد. او از سال ۱۹۷۷ در ارتش رژیم صهیونیستی مشغول فعالیت است و در دوران حضورش به عنوان عالی‌ترین فرمانده نظامی این رژیم، دو حمله همه‌جانبه (در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴) به نوار غزه انجام شد که در جریان آن‌ها بیش از ۲۵۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند.

معرفی حزب گانتز در حالی صورت می‌گیرد که این هفته کابینه رژیم صهیونیستی به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پیش از موعد رأی داد. بر اساس این تصمیم، قرار است روز ۱۹ اردیبهشت انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی برگزار شود. ترکیب کابینه جدید هم بر اساس پارلمان تازه مشخص می‌شود.

تلویزیون رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گزارش داد که گانتز پیشنهاد «آوی گابای» رهبر ائتلاف چپگرای «اتحادیه صهیونیست» (متشکل از حزب کار و حزب «هاتنوعا»)، بزرگترین بلوک معارض در پارلمان، برای به دست‌گیری رهبری این بلوک را رد کرده است.

حزب راستگرای «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در حال حاضر با در اختیار داشتن ۳۰ کرسی، بزرگترین حزب پارلمان است. احزاب چپ و میانه، در تلاش هستند تا با تشکیل یک ائتلاف فراگیر، بر یک دهه سلطه نتانیاهو بر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی پایان دهند.

نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد در صورتی که انتخابات پارلمانی امروز برگزار شود، گانتز می‌تواند با ائتلاف با اتحادیه صهیونیست یا حزب «یش عاتید»، برای نتانیاهو، که ماه‌هاست با پرونده‌های متعدد فساد مالی روبروست، چالش قابل توجهی ایجاد کند.